استفاده از پله و پاگرد داربستی

اهمیت استفاده از پله و پاگرد داربستی

کاربرد سازه داربستی در اغلب موارد برای دسترسی به ارتفاعات بیشتر از دو متر است؛ به همین دلیل هنگامی‌که این سازه برپا می‌شود، باید تمام جوانب ایمنی آن نیز به‌صورت کامل سنجیده شود. پله و پاگرد داربستی در همین راستا به کار گرفته می‌شود تا کارکنان، از آن برای رفت‌وآمد خود استفاده کنند و برای رسیدن به طبقات بالاتر نیازی به استفاده از لوله‌ها نداشته باشند.

همه‌چیز درباره پله و پاگرد داربستی

از سال‌ها پیش تا به امروز، بشر از داربست برای موارد مختلفی استفاده ‌کرده است. در گذشته داربست‌های چوبی مورد استفاده بودند، اما امروزه لوله‌های فلزی جایگزین آن‌ها شده‌اند. امروزه برای اینکه ایمنی داربست‌ها افزایش پیدا کند و امنیت جان کارکنان تضمین شود، ابزارهای مختلفی به بازار ارائه‌ شده‌اند. یکی از ابزارهای ایمنی در داربست بندی، پله و پاگرد داربستی است. با سرهم کردن این قطعات، می‌توان یک راه‌پله امن، برای رفت و آمد کارکنان ایجاد کرد تا دیگر نیازی نباشد که از لوله‌ها یا نردبان داربست، برای بالا و پایین رفتن در ارتفاعات، استفاده کنند.

کف این پله‌های داربستی، 30 سانتی‌متر عرض و 20 سانتی‌متر ارتفاع دارد و معمولا از 6 تا 14 عدد پله برای ایجاد آن استفاده می‌شود. درصورتی‌که بخواهید از این ابزار، برای دسترسی به ارتفاعات بیشتری بهره ببرید، می‌توانید یک پاگرد نیز برای آن‌ها تهیه کنید. این پاگردها صفحات فلزی هستند که از آن‌ها برای ایجاد پیچ در پله‌ها استفاده می‌شود.

چرا باید از پله و پاگرد داربستی استفاده شود؟

همان‌طور که اشاره کردیم، اصلی‌ترین و مهم‌ترین دلیلی که برای استفاده از پله‌های داربستی وجود دارد، ایجاد ایمنی برای کارکنان است. همچنین این پله‌ها باعث می‌شوند تا کارگران نیمه ماهر نیز بتوانند به راحتی در محیط سازه نیمه کاره، رفت و آمد کنند.

از دلایل دیگری که می‌توان در این زمینه به آن اشاره کرد، قیمت مناسب این پله‌ها است. شما با تعبیه آن‌ها دیگر نیازی به نردبان داربست نخواهید داشت و همین موضوع باعث می‌شود تا هزینه سازه داربست، به‌مراتب کمتر از حالت عادی شود.

این پله‌ها عموما از جنس فلز ساخته می‌شوند و کیفیت ساخت بسیار بالایی دارند؛ پس اصلا نگران شکستن یا از بین رفتن آن‌ها در شرایط عادی نباشید. نردبان داربستی، هنگام نصب باید زاویه 75 درجه نسبت به زمین داشته باشد، اما این پله‌ها نیازی به اشغال یک فضای اضافی ندارند. پس درگیر شدن فضای بسیار محدود، از دیگر مزیت‌های آن‌ها است. نصب و جمع شدن این پله‌ها نیز به‌راحتی انجام می‌شود و اصلا نیازی نیست که زمان زیادی را به این کار اختصاص دهید.

این پله‌ها در اغلب موارد به رنگ فسفری و شب‌رنگ تولید می‌شوند؛ به همین دلیل دیده شدن و استفاده از آن‌ها در شب نیز به‌راحتی امکان‌پذیر است و کارگران می‌توانند بدون خطر، در تاریکی یا فضاهای کم‌نور نیز از آن‌ها استفاده کنند. کف این پله‌ها و پاگردها به حالت آجدار طراحی می‌شود. این موضوع باعث شده است که از سر خوردن و افتادن کارکنان تحت هر شرایطی جلوگیری شود.

نکات مورد توجه در انتخاب پله و پاگرد داربستی

قبل از اینکه به انتخاب و خرید پله و پاگردها اقدام کنید، لازم است تا نکات خاصی را مورد توجه قرار دهید. در این قسمت به بررسی چند نمونه از این نکات می‌پردازیم:

– تعداد افرادی که روزانه از پله‌ها رفت و آمد می‌کنند.

– تعداد افرادی که ممکن است به صورت هم‌زمان روی پله‌ها قرار بگیرند.

– ابعاد فضای نصب و سازه داربست

– ارتفاع مورد نیاز برای دسترسی

– میزان باری که پله‌ها باید تحمل کنند.

– دسترسی به یک فرد متخصص، جهت نصب پله‌ها

سخن پایانی

عمده کاربرد سازه‌های داربستی، برای دسترسی به ارتفاعات در ساختمان‌سازی است. از همین رو، توجه به ایمنی این سازه از واجبات به حساب می‌آید. یکی از اقداماتی که در راستای تضمین ایمنی کارکنان بر روی لوله‌های داربست انجام می‌شود، استفاده از پله و پاگرد داربستی است. این پله‌ها به‌راحتی نصب و جمع می‌شوند و از قیمت مناسبی نیز برخوردار هستند. همچنین استفاده از آن‌ها نیاز به فضای زیادی ندارد. همین دلایل باعث شده‌اند تا امروزه استفاده از آن‌ها، رواج و اهمیت بسیار زیادی پیدا کند.