بست داربست استاندارد

بست داربست استاندارد چیست؟

تجهیزات مختلفی در ساختمان‌سازی به کار گرفته می‌شود که یکی از آن‌ها، داربست است. داربست به‌ منظور دسترسی راحت کارگران به نواحی دوردست ساختمان و همین‌طور، افزایش ایمنی آن‌ها حین کار نصب می‌شود. اجزای اصلی داربست را نیز لوله‌های داربست و بست داربست تشکیل می‌دهند. این قطعات بایستی در سطح کیفی استاندارد قرار داشته باشند تا ایمنی لازم را در سازه‌های داربستی برقرار کنند. در ادامه مطلب، به بررسی سؤالات رایج کاربران مانند بست داربست استاندارد چیست؟ و همین‌طور، بست داربستی چه انواعی دارد؟ پرداخته‌ایم. با ما همراه باشید.

چرا بست داربست استاندارد ؟

بست داربست استاندارد باعث اتصال محکم لوله‌های داربستی به یکدیگر می‌شود. این محصول ضمن متصل کردن لوله داربست ها، به شکل‌دهی و استحکام بهتر داربست نیز کمک می‌کند. بنابراین، بست داربست یکی از مهم‌ترین اجزای سازه‌ داربستی است که بدون آن نمی‌توان داربست را برپا کرد. همچنین، بست داربست مانند بسیاری از قطعات ساختمانی در جنس‌ها و استانداردهای مختلفی تولید می‌شود و در کل، تنوع بالایی دارد.

معرفی انواع بست داربست

بیشتر بست‌های داربستی در وزن‌های ۱۳۰۰ الی ۱۶۵۰ گرمی و با چدن داکتیل ساخته می‌شوند. این محصول از نظر شکل و اندازه نیز انواع مختلفی دارد که برای هر بخش داربست بایستی از یک مدل آن استفاده کرد. ضمن اینکه بست‌ها را نباید به‌جای یکدیگر مورد استفاده قرار داد؛ چراکه این کار ممکن است باعث پیامدهای منفی برای نیروهای کاری یا عابران شود. در قسمت زیر به معرفی انواع بست داربست پرداخته‌ایم:

  • بست تک پیچ

برای اتصال لوله‌هایی که تحت ‌فشار کمی هستند از بست داربست تک پیچ استفاده می‌شود. در واقع، این بست در مواردی مانند نمایشگاه‌ها و گلخانه‌ها که در معرض فشار زیادی نیستند، کاربرد دارد. بنابراین، نباید در ساختمان‌سازی از بست تک پیچ استفاده کرد. همچنین برای تولید این بست از چهار قسمت ناودانی، مهره، واشر، پیچ چشمی و… بهره گرفته می‌شود.

  • بست دو پیچ

بست داربست دو پیچ باعث اتصال لوله‌ها به حالت تقاطعی می‌شود. این بست همان‌طور که از نامش مشخص است، تنها با دو پیچ باعث محکم‌سازی لوله‌های داربستی می‌شود. از مزایای استفاده از آن نیز می‌توان به نصب در زمان کم اشاره کرد که این ویژگی، باعث استفاده گسترده از آن در زمان احداث سازه‌های داربستی شده است.

  • بست چهار پیچ

بست داربست چهار پیچ تقریباً مشابه مدل دو پیچ است. این بست باعث اتصال لوله‌های سازه به شکل تقاطعی و زاویه ۹۰ درجه می‌شود. همچنین، این بست که بسیار پرکاربرد است توسط داکتیل یا چدن نشکن ساخته می‌شود. اجراکننده می‌تواند با داشتن چهار عدد پیچ، چهار عدد واشر، چهار عدد مهره و دو برگه این بست را به داربست اضافه کند.

  • بست تخته گیر

بست داربست تخته گیر یکی از بست‌های پرکاربرد ساختمان‌سازی است که با استفاده از آن، تخته را به داربست وصل می‌کنند. وجود تخته در داربست باعث می‌شود، نیروهای کاری به‌ راحتی بتوانند کار تکمیل‌ ساختمان را انجام دهند. بنابراین، اگر قصد محکم کردن تخته به داربست را دارید، بایستی از این مدل بست استفاده کنید.

  • بست گردان

این بست که با چدن نشکن ساخته می‌شود، در سازه‌های داربستی که نیاز به حرکت دو لوله متقاطع روی‌هم دارند، به کار گرفته می‌شود. نام دیگر بست داربست گردان، بست ۳۶۰ درجه است. بنابراین، هر کجا که نام بست ۳۶۰ را دیدید، منظور همین بست است. ضمن اینکه خود بست گردان نیز انواع مختلفی دارد. از انواع بست گردان یا بست ۳۶۰ درجه می‌توان به بست دو پیچ، بست چهار پیچ، بست شش پیچ و بست هشت پیچ اشاره کرد. به‌ علاوه، بیشترین استفاده از این بست در صنایعی مانند پتروشیمی صورت می‌گیرد.

  • بست اتصال

این بست اتصال یا رابط لوله‌ای را جهت اتصال دو لوله در امتداد یکدیگر استفاده می‌کنند. از این داربست می‌توان در مواردی نظیر ساختمان‌سازی، ساخت غرفه‌ها و گلخانه‌ها استفاده کرد. این محصول متشکل از لوله، واشر و همین‌طور، پیچ و مهره است.

خرید بست داربست استاندارد با قیمت ارزان

خرید بست داربست باکیفیت و استاندارد باعث می‌شود، امنیت لازم در محیط ساخت‌وسازها برقرار شود و بالعکس. استفاده از بست‌های بی‌کیفیت، ریسک زیادی دارد که باید از انجام آن خودداری کرد. به‌ طور کلی، تمام قطعات لازم جهت اجرای داربست، از لوله‌های آن گرفته تا انواع بست، بایستی استاندارد باشند. ضمن اینکه قیمت بست داربست نیز بر اساس مدل و مشخصات فنی آن تعیین می‌شود. به‌ طور کلی، بست‌های داربست ساخت ایران از کیفیت بالا و قیمت مناسبی برخوردار هستند. به همین خاطر، مورد توجه ساختمان‌سازان داخلی قرار گرفته‌اند.