جایگاه کار داربست

جایگاه کار داربست چیست و چه کاربردی دارد؟

داربست نوعی سازه موقتی است که از آن جهت دسترسی به نواحی دشوار ساختمان‌های در حال احداث یا تعمیر استفاده می‌شود. داربست‌ها متشکل از میله‌هایی از جنس فلز یا چوب (لوله داربست) هستند که با نصب آن‌ها می‌توان ایمنی لازم را در بنا ایجاد کرد. ضمن اینکه برای برپایی داربست‌ بایستی مهارت انجام این کار را داشت تا این سازه به‌ صورت استاندارد ایجاد شود. هرگونه سهل‌انگاری در راه‌اندازی داربست ممکن است افراد را با آسیب‌های جدی مالی و جانی مواجه کند؛ بنابراین، این سازه بایستی توسط نیروهای خبره ساخته شود. همچنین داربست‌ نیاز به فضایی جهت استقرار نیروها و تجهیزات مورد نیاز سازه دارد تا افراد به ‌راحتی بتوانند به فضاهای مختلف آن دسترسی پیدا کنند. به این فضا، جایگاه کار داربست یا سکو گفته می‌شود. در ادامه مطلب، هر آنچه که درباره جایگاه کار داربست و اجزای مختلف آن باید بدانید را شرح داده‌ایم. با ما همراه باشید.

جایگاه کار داربست چیست؟

نیروهایی که از سازه داربستی استفاده می‌کنند، نیاز به مکانی تحت عنوان جایگاه‌کار داربست دارند. این افراد با مستقر شدن در جایگاه کار، راحت‌تر می‌توانند کار ساخت‌وساز را پیش ببرند. ضمن اینکه ابزارآلات مورد نیاز نیروها نیز در همین جایگاه گذاشته می‌شود. بنابراین، جایگاه‌کار داربست بایستی از امنیت بالایی برخوردار باشد تا مشکلی برای نیروها پیش نیاید. به ‌این ‌ترتیب، امن بودن جایگاه کار، یکی از مهم‌ترین نکات در صنعت ساختمان‌سازی است که باید جزو اولویت‌های ساختمان‌سازان قرار بگیرد.

اجزای ضروری در جایگاه‌کار داربست

جایگاه کار داربست متشکل از اجزا و ابزارهای مختلفی است که در قسمت زیر به مهم‌ترین آن‌ها اشاره کرده‌ایم:

  • نرده های حفاظتی

برای افزایش ایمنی افراد فعال در جایگاه کار داربست، در اطراف آن از نرده‌های حفاظتی استفاده می‌شود. نرده‌های حفاظتی که همان لوله‌های داربستی هستند بایستی در ارتفاع 5/0 متری، 1 متری و 5/1 متری نسبت به سطح سکو تعبیه شوند. همچنین، کیفیت نرده‌های حفاظتی بایستی بالا باشد تا بتواند فشارهای سنگین را به‌ خوبی تحمل کند.

  • بست داربست

بست داربست یکی دیگر از ابزارهای ضروری در جایگاه کار داربست است که جهت اتصال لوله‌ها یا نرده‌های حفاظتی مورد استفاده قرار می‌گیرد. بست در جنس‌ها و وزن‌های مختلفی ساخته می‌شود که بایستی با توجه به اندازه سازه، دست به انتخاب نوع آن زد.

  • تخته چوب

تخته چوب یکی از مهم‌ترین اجزای جایگاه کار داربست است که بر روی لوله‌های داربستی قرار می‌گیرد. در واقع، محیط زیرین جایگاه کار توسط تخته‌های چوبی پوشش داده می‌شود. ضمن اینکه تخته‌های چوبی به‌کاررفته در داربست بایستی در طول 6 متر و عرض 25 سانتی‌متر انتخاب شوند.

  • سیم بکسل

وظیفه اتصال تخته‌های چوب به لوله‌های داربستی بر عهده سیم بکسل است. این سیم که شبیه طنابی فولادی است، کار محکم‌سازی اتصال بین تخته چوب و لوله داربستی را انجام می‌دهد.

  • لباس های ایمنی یا هارنس

لباس‌های ایمنی معروف به هارنس برای محافظت از افراد مشغول در محیط داربست مورد استفاده قرار می‌گیرند. این لباس‌ها مانع از سقوط افراد می‌شوند و ایمنی کار را به‌ صورت چشمگیری افزایش می‌دهند. به ‌این ‌ترتیب، تمام افرادی که در نواحی مرتفع و داربست‌ها مشغول به فعالیت هستند، بایستی توسط این لباس‌های مستحکم مجهز شوند. همچنین، هارنس‌ها متشکل از طناب‌های کنفی هستند و حلقه‌های آن‌ها نیز ساختاری فولادی دارند که توسط کابل‌هایی به نقاط امن محیط وصل می‌شوند.

  • دستک داربست

دستک‌ها یا همان تیرهای افقی، قسمتی از داربست هستند که جایگاه کار بر روی آن‌ها تعبیه می‌شود.

نکات مهم در زمان راه اندازی جایگاه کار داربست

در هنگام راه‌اندازی جایگاه‌کار داربست بایستی به نکات زیادی توجه داشت که در قسمت زیر به آن‌ها اشاره کرده‌ایم:

  • امن بودن محیط جایگاه کار
  • اتصال لباس‌های ایمن به نقاط امن
  • توجه به کنار هم قرار داشتن تخته‌های چوب
  • تعیین حداقل 50 سانتی‌متر برای عرض جایگاه کار
  • برابر بودن ضخامت تمام تخته‌های چوب جایگاه کار
  • استفاده از انواع بست داربست سنگین برای برپایی جایگاه کار
  • توجه به سالم بودن تمام چوب‌های‌ تخته به‌کاررفته در جایگاه کار داربست
  • تعیین ارتفاع 55 و 110 سانتی‌متری نرده‌های حفاظتی نسبت به سطح جایگاه کار
  • استفاده از حداقل 2 تخته چوب با عرض 25 سانتی‌متری در هر جایگاه‌کار داربست
  • استفاده از سیم بکسل باکیفیت و درجه‌یک برای اتصال بین تخته‌های چوب با لوله‌های داربستی

خرید وسایل مورد نیاز برای داربست بندی

امکان خرید وسایل مورد نیاز برای ایجاد جایگاه کار و داربست‌بندی، در مجموعه داربست بازار فراهم شده است. همان‌طور که اشاره شد، بالا بودن کیفیت اجزای جایگاه کار، اهمیت زیادی دارد و نباید کوچک‌ترین سهل‌انگاری در انتخاب تجهیزات آن صورت بگیرد. به ‌این ‌ترتیب، امکان خرید تجهیزات مورد نیاز پروژه‌های ساختمانی و صنعتی با قیمت مقرون‌به‌صرفه فراهم شده است. بنابراین، افراد در سراسر کشور می‌توانند خدمات مرتبط با حوزه داربست و اتصالات آن را به ‌راحتی دریافت کنند.