داربست پایه دار

داربست پایه دار

داربست یکی از پرکاربردترین لوازم و تجهیزات در ساخت انواع سازه‌ها است. استفاده زیاد از داربست باعث شده است که انواع مختلفی برای آن در نظر بگیرند تا بتوانند از این طریق، تمام کاربردهای آن را پوشش دهند. داربست پایه دار، یکی از پرکاربردترین انواع آن است که ویژگی‌های خاصی دارد و برای موارد مشخصی استفاده می‌شود که در ادامه به توضیح بیشتر این موارد می‌پردازیم.

داربست پایه دار چیست؟

داربست پایه‌دار، زیرشاخه‌ای از داربست‌های فلزی است که معمولا مواقعی مورد استفاده قرار می‌گیرد که نیاز به ساخت سریع پایه‌هایی برای بالا رفتن باشد. پایه‌ها در این نوع از سازه فلزی کاملا ثابت هستند. به طور معمول، برای بالا و پایین رفتن از آن، از نردبان استفاده می‌کنند که می‌توان گفت در این زمینه، ایمنی کارکنان به‌صورت کامل رعایت می‌شود. در طراحی، ساخت و مونتاژ این داربست‌ها، بهتر است که تعداد ردیف‌ها بیشتر از 3 عدد نشود. در چنین حالتی، اصول ایمنی به‌صورت کامل رعایت شده است و احتمال سقوط از آن به شدت کاهش پیدا می‌کند.

ارتفاع استاندارد و مناسب از سطح زمین در این سازه‌های فلزی، در حدود 4.5 متر است که می‌توان از آن در سازه‌های مختلف استفاده کرد. داربست پایه‌دار در قطرهای مختلفی ساخته می‌شود که بسته به کاربرد، باید از میان آن‌ها مناسب‌ترین نمونه را انتخاب کرد. در این مدل از سازه‌های فلزی، بیشترین بار و فشار واردشده بر روی پایه‌ها است. این پایه‌ها می‌توانند نهایتا تا 2 متر از یکدیگر فاصله داشته باشند.

امنیت داربست پایه‌دار

برای اینکه یک داربست پایه دار از نهایت ایمنی برخوردار باشد و بتواند امنیت کارکنان را تضمین کند، باید توسط یک فرد ماهر نصب و مونتاژ شود. چنین فردی باید دوره‌های نصب انواع داربست را پشت سر گذاشته و در این زمینه مهارت کافی داشته باشد. همچنین برای نصب این مدل، باید از لوازم و تجهیزات سالم و باکیفیتی استفاده کرد. استفاده از بست‌ داربست بی‌کیفیت و آسیب‌دیده، می‌تواند باعث کاهش میزان ایمنی داربست شود.

سخن پایانی

درصورتی‌که در شرایط خاص، نیاز به یک داربست داشته باشید، اما فرصت کافی جهت نصب این سازه‌های فلزی را نداشته باشید، می‌توانید از داربست پایه‌دار بهره ببرید. این قطعه، یکی از مدل‌های داربست فلزی است که در مواقعی می‌تواند به‌جای آن نیز به‌ کار برده شود. این مدل، سه ردیف داشته و ارتفاع سکوی کار آن از سطح زمین در حدود 4.5 متر است و معمولا برای بالا و پایین رفتن از آن، از نردبان استفاده می‌شود. به دلیل استحکام بالا و پایه‌های قدرتمند، می‌توان ادعا کرد که این مدل ایمنی کارکنان را تا حد زیادی تضمین می‌کند.