ستون داربست چیست؟

سازه داربست یکی از تجهیزات و لوازمی است که در ساختمان‌سازی مورد استفاده قرار می‌گیرد. از آنجایی که از این ابزار نظیر انکر بولت ، جهت دسترسی به ارتفاعات بیشتر از دو متر استفاده می‌کنند، باید ایمنی آن تضمین شده باشد تا هیچ خطری کارگرانی که روی آن قرار می‌گیرند را تهدید نکند. ستون داربست یکی از مهم‌ترین قسمت‌ها در این سازه است که برای حفظ امنیت مورد استفاده قرار می‌گیرد. در ادامه بیشتر به تعریف این جزء از داربست می‌پردازیم.

ستون داربست چیست و چه عملکردی دارد؟

ستون‌های داربست در واقع یک لوله ایستاده هستند که تکیه‌گاه ستونی داربست را تشکیل می‌دهند. بار واردشده به سازه داربست، از طریق این لوله به زمین منتقل می‌شود و کارکنان با اطمینان خاطر بیشتری بر روی سازه داربست قدم می‌گذارند و مشغول به کار می‌شوند. این انتقال بار تا حد زیادی از ایجاد لرزش یا تغییر شکل در لوله‌ها جلوگیری می‌کند.

نحوه نصب و قرارگیری این لوله داربست، برای اینکه بهترین بازدهی را داشته باشد، به‌صورت ستونی و صاف یا کمی مایل و در نزدیکی ساختمان است. اغلب لوله‌هایی که برای ستون داربست مورد استفاده قرار می‌گیرند، 6 متر طول دارند؛ اما به روش‌های مختلفی مانند استفاده از پشته‌های برشی می‌توان این ارتفاع را افزایش داد. وجود این ستون‌ها در سازه‌های داربست فلزی، یکی از الزامات است و باعث می‌شود تا استحکام سازه به مراتب بیشتر شود.

جمع‌بندی

سازه داربست همچنان یکی از تجهیزات جدایی‌ناپذیر در ساختمان‌سازی است اگر چه امروز الیاف فورتا کاربرد تجهیزات سنتی ساختمان را کم‌تر از پیش نموده است. اقدامات مختلفی جهت ایمنی هرچه بیشتر این سازه‌ها انجام می‌شود که یکی از آن‌ها استفاده از ستون‌های داربست است. این ستون‌ها به‌صورت مایل و یا صاف و ستونی بر روی زمین قرار گرفته و باعث می‌شوند تا سازه داربست ساخته‌شده، بسیار مستحکم‌تر و قوی‌تر باشد. برای اتصال داربست از انواع بست داربست استفاده می‌شود. برای خرید انواع اتصالات داربست با مناسب‌ترین قیمت با داربست بازار در تماس باشید.