ضخامت لوله های داربستی

ضخامت لوله های داربستی در بازار

داربست‌ها به ‌عنوان یک سیستم پشتیبانی، خارج از ساختمان‌ها و سازه‌های در حال ساخت نصب می‌شوند و به کارگران این امکان را می‌دهند تا با بالا رفتن از این سازه‌های موقت، به سطوح بالایی ساختمان یا سازه دسترسی داشته باشند. لوله‌های داربست دارای ضخامت و طول‌های مختلفی هستند؛ بنابراین ساختار داربست متناسب با یک پروژه کاری ساخته می‌شود و بسته به کاربرد مورد نظر می‌تواند از نظر اندازه و جنس نیز متفاوت باشد. در این مقاله به بررسی انواع داربست‌ها، جنس آن‌ها و ضخامت لوله های داربستی می‌پردازیم.

انواع لوله‌های داربستی

سه نوع کلی و رایج لوله داربست شامل داربست چکشی، مثلثی و ستاره شکل می‌شود. داربست‌های چکشی بیشتر برای نماهای بیرونی مورد استفاده‌ قرار می‌گیرند و به شکل عمودی به ‌عنوان تکیه‌گاه برای کل سازه در نظر گرفته می‌شوند. داربست‌های مثلثی بدون نیاز به متخصص، به ‌راحتی امکان نصب دارند. همان‌طور که از اسمشان مشخص است، شکل این سازه‌های داربستی مثلث شکل است و به عنوان ناحیه پشتیبانی جانبی مورد استفاده قرار می‌گیرند. سومین نوع یعنی لوله داربستی ستاره شکل، برای افزایش ثبات در سازه و ایجاد سطحی که بتوان روی سکوها در ارتفاع زیاد بر روی آن قرار گرفت، استفاده می‌شود. لازم به ذکر است که انواع مختلف لوله‌های داربست توسط کوپلرهایی به هم متصل می‌شوند که از خم شدن سازه در هنگام تکمیل فرآیند ساخت جلوگیری می‌کنند.

تمام موارد به صورت دست دو نیز قابل نهیه هستند. برای خرید لوله داربستی دست دوم با داربست بازار در تماس باشید.

جنس لوله‌های داربستی

معمولا برای ساخت لوله داربست از فولاد و یا آلومینیوم استفاده می‌شود. لوله‌های فولادی معمولا سنگین‌تر هستند؛ اما محکم‌تر نیز خواهند بود. لوله‌های آلومینیومی بسیار سبک‌تر هستند؛ اما نمی‌توانند به ‌اندازه لوله‌های داربست فولادی، وزن را تحمل کنند. گاهی اوقات از لوله‌های کامپوزیت نیز استفاده می‌شود؛ این لوله‌ها نسبتا گران هستند و به ‌اندازه لوله‌های فولادی مورد استفاده قرار نمی‌گیرند.

در اکثر موارد لوله‌های فولادی گالوانیزه می‌شوند؛ این بدان معنی است که آن‌ها با روی پوشانده شده‌اند که به جلوگیری از زنگ‌زدگی و خوردگی لوله‌های داربستی کمک می‌کند. لوله‌های آلومینیومی معمولا نیازی به گالوانیزه شدن ندارند؛ زیرا آلومینیوم نسبتا در برابر زنگ‌زدگی و خوردگی مقاوم است. اگر لوله داربست فولادی گالوانیزه نشده باشد، فولاد هنگام ضربه خوردن خم می‌شود و احتمال اینکه پس از ضربه به شکل خود بازگردد، کمتر است.

لوله‌های داربست را می‌توان به ‌راحتی، به طول مدنظر برش داد. بیشتر لوله‌ها در طول خاصی در حدود 6.3 متر برش داده و فروخته می‌شوند. ضخامت لوله‌ها نیز می‌تواند تعیین کند که سازه تمام‌شده، چه مقدار وزن را می‌تواند تحمل کند. در این قسمت به ‌طور کلی به بررسی ضخامت لوله‌های داربستی در بازار می‌پردازیم.

ضخامت لوله های داربستی

هر چقدر لوله‌های داربستی ضخیم‌تر باشند، کار بر روی آن‌ها سخت‌تر و چالش‌برانگیزتر است؛ اما داربست‌های با ضخامت بیشتر، بادوام‌تر و محکم‌تر هستند. در نهایت، باید گفت که لوله‌های داربستی در بازار دارای قطر 48.3 میلی‌متر و ضخامت 2 میلی‌متر تا 4 میلی‌متر هستند که رایج‌ترین و پرمصرف‌ترین ضخامت لوله‌ها برابر 2 و 2.5 میلی‌متر است.

خرید لوله‌های داربستی با ضخامت معمول

عوامل مختلفی از ‌جمله ضخامت، جنس، شماره و وزن لوله‌های داربست در تعیین قیمت آن تاثیرگذار خواهند بود؛ بنابراین بهتر است قبل از خرید، با تکنسین‌های مجرب مشورت کنید تا برای پروژه خود بهترین نوع لوله‌های داربستی را برگزینید.