لوله داربست چیست

لوله داربست چیست و انواع آن کدام است؟

لوله داربست چیست؟

لوله داربست چیست؟ لوله داربست یکی از انواع مختلف لوله است که اصلی‌ترین بخش سازه‌های داربستی را تشکیل می‌دهد و از آن برای ساخت این نوع سازه‌ها برای دسترسی به ارتفاعات یا ساخت تکیه‌گاه استفاده می‌کنند. این لوله‌ها در صنعت، با عنوان لوله 5 نیز معروف هستند و از طریق نورد گرم ساخته می‌شوند. در ادامه بیشتر درباره اینکه لوله داربست چیست و انواع مختلف آن‌ها توضیح خواهیم داد.

انواع لوله داربست

 لوله داربست از مهم‌ترین بخش سازه‌های داربستی محسوب می‌شود. این لوله‌ها در طول‌های مختلف بین 3 تا 6 متر تولید می‌شوند و اصلی‌ترین کاربرد آن‌ها دسترسی به ارتفاعات در ساختمان‌سازی است. متداول‌ترین و معروف‌ترین سایز لوله داربست، لوله 11.2 اینچ یا همان لوله 5 بوده و بیشترین ضخامتی که در ساخت این لوله‌ها در نظر گرفته می‌شود، ضخامت 2.5 و 2 میلی‌متری است. لوله‌های داربست را بر اساس پارامترهای مختلفی می‌توان تقسیم‌بندی کرد. در این قسمت به معرفی دو نوع دسته‌بندی این محصول می‌پردازیم.

 

 

انواع لوله داربست از نظر جنس

در حالت کلی، لوله‌های داربست از نظر جنس به دو دسته چوبی و فلزی تقسیم می‌شوند. داربست چوبی در سال‌های گذشته کاربرد بیشتری داشت، اما امروزه جهت ایمنی بیشتر، از انواع فلزی آن استفاده می‌شود. هر دوی این لوله‌ها در طول‌های مختلفی تولید می‌شوند تا برای کاربردهای مختلف، مورد استفاده قرار بگیرند. لوله‌های فلزی، نوعی لوله درزدار هستند که از طریق نورد گرم ساخته می‌شوند. این لوله‌ها به‌مراتب استحکام بیشتری نسبت به نوع چوبی دارند و می‌توانند فشار زیادتری را تحمل کنند.

 

انواع لوله داربست از نظر وزن

لوله‌های داربست از نظر وزن نیز به دو دسته لوله داربست سبک و سنگین تقسیم می‌شوند. هرکدام از این مدل‌ها برای تحمل فشار وزنی مختلفی مورد استفاده قرار می‌گیرند؛ پس بسته به شرایط موجود باید از میان آن‌ها انتخاب کرد. لوله‌ داربست سنگین تحمل وزن بیشتری دارد، پس می‌توان برای سازه‌های داربستی در ساختمان‌سازی، این لوله‌ها را مورد استفاده قرار داد. در مقابل، لوله‌های سبک قادر به تحمل فشار کمتری هستند؛ پس می‌توان از آن‌ها برای گلخانه‌ها، ساخت غرفه‌های نمایشگاهی، ساخت تکیه‌گاه برای بنرهای تبلیغاتی و… استفاده کرد.

سخن پایانی

در این مطلب درباره اینکه لوله داربست چیست و انواع آن کدام است صحبت کردیم. در پایان یکی از پرکاربردترین تجهیزات و لوازم در صنایع مختلف از جمله ساختمان‌سازی، لوله داربست است. این لوله‌ها با سایر لوله‌هایی که می‌شناسیم متفاوت هستند و از درون آن‌ها هیچ‌گونه سیالی عبور نمی‌کند. لوله‌های داربست بسته به نیاز و کاربرد، در طول‌ها و ضخامت‌های مختلفی تولید می‌شوند و می‌توان آن‌ها را از نظر جنس و وزن دسته‌بندی کرد. جنس لوله‌های داربست، چوبی یا فلزی بوده که استفاده از لوله‌های چوبی در طی سال‌های اخیر منسوخ‌ شده است. از نظر وزن نیز این لوله‌ها، در دو دسته سبک و سنگین قرار می‌گیرند که هرکدام ویژگی‌های متفاوتی دارند.

داربست بازار تولیدکننده و توزیع کننده انواع لوله داربست، بست داربست، اتصالات داربست، تخته چوبی، پله و پاگرد داربست است. علاوه بر آن برای خرید انواع داربست دست دوم نیز می توانید با خیال راحت پروژه خود را به داربست بازار بسپارید. برای نصب داربست نیز نگرانی نداشته باشید زیرا داربست بازار از تامین تا توزیع و اجرای پروژه با شما همراه خواهد بود.