بستن استاندارد داربست

نحوه بستن استاندارد داربست و بست داربست

قوانین و نکات ایمنی متعددی در ساختمان‌سازی وجود دارد که یکی از معروف‌ترین آن‌ها، داربست بندی استاندارد است. در واقع، کارگران برای کار در نواحی مرتفع‌ ساختمان به تجهیزات امنی مانند داربست، لوله داربستی و … نیاز دارند؛ به همین خاطر داربست به یکی از تجهیزات روتین ساخت‌وساز تبدیل شده است. این گسترش استفاده از داربست نیز باعث توجه به نحوه بستن استاندارد آن شده است. در ادامه مطلب، شما عزیزان را با نحوه بستن استاندارد داربست و بست داربست آشنا خواهیم کرد. با ما همراه باشید.

آشنایی با داربست و کاربردهای آن

داربست یک سازه موقتی است که توسط لوله‌های داربست و بست داربستی ایجاد می‌شود. لوله‌ها توسط بست در کنار یکدیگر قرار می‌گیرند و درنهایت، سازه فلزی یا چوبی مرتفعی را ایجاد می‌کنند. داربست را می‌توان در کنار تمام ساختمان‌های در حال ساخت یا تعمیر برپا کرد و با کمک آن، دسترسی ایمن و آسانی را برای کارگران به وجود آورد. از سایر مزایای استفاده از داربست نیز می‌توان به انتقال راحت مصالح و ابزار کار و نیز بالا رفتن سرعت کار اشاره کرد.

در ضمن، کاربردهای داربست محدود به ساختمان‌سازی نمی‌شود و از این سازه در موارد دیگری نیز نظیر پل‌سازی، ایجاد غرفه‌های نمایشگاهی، رمپ‌های اسکی و… استفاده می‌کنند. در واقع، امنیتی که با وجود داربست در محیط کار برقرار می‌شود، عمده‌ترین دلیل استفاده از آن در حوزه‌های مختلف است. از طرفی، فردی که مسئولیت بستن داربست را بر عهده می‌گیرد، بایستی این سازه را طبق قوانین استاندارد و نکات ایمنی آن برپا کند تا سلامت افراد به خطر نیفتد. بنابراین، نحوه نصب داربست، موضوعی بسیار مهم و کلیدی در صنعت ساخت‌وساز است.

 

 

 

اهمیت استاندارد بودن داربست بندی

صنعت ساختمان‌سازی با وجود پیشرفت‌های روزافزون تکنولوژی هنوز هم به داربست نیاز دارد. در واقع، داربست جزو سیستم‌های ارتقاءیافته جهان است که با آن می‌توان پروژه‌های بزرگی را در کمال امنیت اجرا کرد. به همین خاطر، استاندارد بودن این سازه به اولویت اول ساختمان‌سازان تبدیل شده است. همان‌طور که اشاره شد، داربست، ایمنی‌بخش است؛ اما در صورت نصب اشتباه، عملکردی برعکس وظیفه خود خواهد داشت و به ابزاری جهت آسیب به جان و مال انسان‌ها تبدیل خواهد شد. بنابراین، بایستی بیشتر توجه و تمرکز افراد، معطوف به نصب صحیح و استاندارد آن و همچنین بست داربست شود. بست داربست نیز بایستی از مقاومت لازم برخوردار باشد و به ‌درستی نصب شود. درباره رعایت نکات ایمنی در نصب داربست در این مطلب بیشتر بخوانید.

نحوه بستن استاندارد داربست

اول اینکه، در تمام پروژه‌هایی که کار در ارتفاع بالاتر از 2 متر انجام می‌گیرد، ملزم به استفاده از داربست هستید. در زمان بستن استاندارد داربست و بست داربست نیز بایستی به خطوط برق توجه داشته باشید. فاصله داربست تا خطوط برقی که از 300 ولت کمتر هستند، باید 1 متر باشد. اگر هم خطوط برق از 300 ولت تا 50 کیلووات بود، بایستی 3 متر با آن فاصله داشت. همچنین، برای ولتاژ بالاتر از 50 کیلووات نیز به ازای هر کیلووات باید 1 سانتی‌متر به فاصله 3 متری بیفزایید. بنابراین، اولین نکته جهت بستن استاندارد داربست توجه به مکان و موقعیت آن است. به ‌طور کلی، بستن استاندارد داربست، به مدل آن بستگی دارد که ما در قسمت زیر به مراحل بستن پرفروش‌ترین داربست یعنی داربست فلزی اشاره کرده‌ایم:

  • مشخص کردن نقاط گوشه
  • چیدن قطعات مورد نیاز داربست
  • گذاشتن پایه و تخته در پایین آن (تخته جهت زیرسازی محکم زمین‌های سست)
  • متصل کردن پایه‌های عمودی و وصل کردن به لوله‌های افقی و لوله‌های اتصال کننده استاندارد بیرونی به داخلی
  • بررسی فاصله داربست تا ساختمان
  • محکم‌سازی پین‌ها
  • کامل کردن نصب داربست
  • نصب سکو یا تخته داربست
  • نصب پله‌های داربست

 

 

 

نکات ایمنی مهم در داربست بندی

توجه به نکات و قوانین ایمنی داربست اهمیت زیادی دارد که در قسمت زیر به برخی از آن‌ها اشاره کرده‌ایم:

  • متصل کردن تیرهای افقی داربست به حداقل 3 پایه عمودی
  • توان بالای داربست‌های استاندارد در تحمل 4 برابر وزن خود
  • فاصله استاندارد تخته‌های سکوی کاری کمتر از 5/2 سانتی‌متر
  • مهم بودن عدم وجود شکاف و بریدگی در انتهای لوله‌های داربست
  • ممنوع بودن استفاده از لوله‌های برش داده شده یا خم‌شده با حرارت
  • پرهیز از به کار بردن لوله و بست داربست بی‌کیفیت، شکسته یا معیوب
  • نگهداری بست‌ها و گیره‌ها در ظرفی با محتوای روغن و گازوئیل جهت دوام بیشتر آن‌ها
  • قرار دادن پایه‌ها یا لوله‌های عمودی داربست در فاصله حداکثری 2 متری از یکدیگر

کلام آخر

استاندارد بودن داربست بندی، به‌ عنوان یکی از تجهیزات ایمن‌سازی ساخت‌وساز به یک قانون تبدیل شده است. بر این مبنا، نظارت بر نحوه بستن استاندارد داربست و بست داربست و در کل، ایمن بودن داربست بندی بر عهده مهندس ناظر است. این موضوع در مبحث دوازدهم مقررات ملی نیز آورده شده است و طبق آن، بایستی نکات ایمنی در داربست بندی لحاظ شود. در واقع، داربست‌هایی که به ‌خوبی بسته نمی‌شوند با حوادثی مانند وزش باد شدید به‌ راحتی تخریب می‌شوند و بخش قابل‌ توجهی از آن‌ها ریزش می‌کند. بنابراین، رعایت نکات ایمنی و مقررات ملی ساختمان، در ساخت‌وساز اهمیت ویژه‌ای دارد که بایستی در دستور کار ناظران قرار بگیرد.