قیمت پیچ و مهره

پیش‌بینی روند قیمت پیچ و مهره با توجه به تغییرات قیمت دلار

پیچ و مهره از جمله مهم‌ترین و پرکاربردترین محصولات صنعت فولاد است که با افزایش 2.5 برابری قیمت خود طی یک سال گذشته توانسته قیمت محصولات صنایع دیگر مانند خودروسازی را تحت تأثیر قرار دهد. علاوه بر خودروسازی، تقریباً تمام صنایع مانند ساختمان‌سازی، کشتی‌سازی، سدسازی، پتروشیمی و… ممکن است تحت تأثیر نوسانات قیمت این اتصال‌دهنده قرار بگیرند. طبق بررسی‌های انجام‌شده، دلار می‌تواند در نوسانات روزانه قیمت پیچ و مهره نیز دخالت داشته باشد. بنابراین، با تحت نظر گرفتن رفتار قیمت دلار آزاد و نیمایی، پیش‌بینی قیمت پیچ و مهره آسان‌تر می‌شود. در ادامه، ضمن بررسی رابطه دلار و قیمت این اتصال‌دهنده‌ها، به پیش‌بینی روند قیمت آن‌ها می‌پردازیم.

چگونه دلار بر قیمت پیچ و مهره تأثیر می‌گذارد؟

عوامل متعددی وجود دارند که در تعیین قیمت پیچ و مهره همانند قیمت لوله داربست مؤثر هستند. از جمله اصلی‌ترین عوامل مؤثر می‌توان به قیمت سوخت، قیمت دلار، نرخ تورم و میزان عرضه و تقاضا در بازارهای جهانی و داخلی اشاره کرد. با این حال، طی سال‌های گذشته، نرخ ارز پای خود را از گلیم فراتر گذاشته و به مهم‌ترین و کلیدی‌ترین محرک نوسان نمودار قیمت پیچ و مهره تبدیل شده است. طبق بررسی‌های انجام‌شده توسط کارشناسان باتاب جاوید ایرانیان، قیمت دلار از 4 جهت می‌تواند بر نوسان قیمت پیچ و مهره‌ها تأثیر بگذارد:

  1. افزایش هزینه‌های تولید و حمل‌ونقل

اولین و مهم‌ترین تأثیر دلار بر صنعت پیچ‌ و مهره، از طریق انرژی و مواد اولیه مورد نیاز برای تولید اعمال می‌شود. با بالا رفتن قیمت دلار، شاخص قیمت نفت خام نیز تکانی به خود می‌دهد و رو به بالا حرکت می‌کند. این در حالی است که نفت به‌عنوان سوخت و انرژی مصرفی، نقش خون در رگ‌های صنعت پیچ و مهره را دارد. بنابراین، نوسانات دلار با افزایش قیمت نفت موجب تنش در روند تولید می‌شود.

هزینه‌های تولید را فراموش نکنید! حجم زیادی از مفتول‌های باکیفیتی که به‌ عنوان مواد اولیه پیچ‌ و مهره در خطوط تولید کارخانه‌ها مصرف می‌شوند، ازجمله محصولات وارداتی هستند و قیمت آن‌ها بسته به نرخ روز دلار تغییر می‌کند. از طرف دیگر، تولیدکنندگان داخلی مفتول نیز قیمت محصولات خود را به نسبت نمونه‌های وارداتی تغییر می‌دهند تا سود حاشیه‌ای بیشتری به دست آورند.

  1. افزایش قیمت پیچ‌مهره‌های وارداتی

لازم به ذکر است که با تلاش‌های صورت گرفته تا به امروز، ایران تنها می‌تواند پاسخگوی 30 درصد از نیاز بازار داخلی باشد. بیش از 70 درصد از پیچ‌مهره‌های موجود در بازار، وارداتی هستند. یکی از مهم‌ترین دلایل این امر، تنوع بالا در سایز و انواع این اتصال‌دهنده است. حتی پیشروترین و صنعتی‌ترین کشورهای جهان از جمله چین نیز تاکنون نتوانسته‌اند در تأمین تمام انواع مدل‌ها و سایزهای پیچ و مهره‌های مورد نیاز صنایع فعال خود به خودکفایی برسند.

بالا رفتن نرخ ارز به معنای کاهش ارزش ریال و افزایش یک‌شبه قیمت محصولات وارداتی است. به ‌این ‌ترتیب، با افزایش قیمت دلار، محصولات موجود در بازار را باید با قیمت بالاتری نسبت به گذشته خریداری کرد؛ در حالی ‌که ارزش واقعی کالا بی‌تغییر بوده است.

  1. تغییر میزان تقاضای بازار داخلی

شیب افزایش قیمت دلار طی سال‌های گذشته به‌قدری تند بوده است که تأثیر آن بر زندگی عادی را می‌توان به ‌وضوح مشاهده و احساس کرد. امروز می‌بینیم که اطلاع از اخبار مربوط به نوسانات قیمت دلار به یکی از دغدغه‌ها و اولویت‌های اغلب مردم تبدیل شده است. به‌ این‌ ترتیب، قدرت تأثیر روانی این نوسانات می‌تواند حتی بیشتر از افزایش قیمت دلار بر بازارهای ایران مشهود باشد.

در صورتی‌ که اخباری مبنی بر احتمال افزایش قیمت دلار منتشر شود، عده‌ای در خریدهای خود تعجیل می‌کنند. به ‌این ‌ترتیب، حجم بالایی از محصولات در یک بازه زمانی کوتاه از بازار خارج می‌شوند؛ در حالی‌ که میزان عرضه از طرف فروشنده‌ها احتمالاً ثابت است. این روند حتی بدون دخالت مستقیم دلار، منجر به افزایش قیمت می‌شود.

  1. افزایش میزان صادرات و کاهش پیچ‌مهره در بازار داخلی

در عین ‌حال که دلار با افزایش هزینه‌های تولید موجب تورم شده است، توانسته بازارهای خارجی را نیز به سفره‌های وسوسه‌انگیزتری تبدیل کند. با افزایش نرخ ارز، قیمت محصولات ایرانی برای خریداران خارجی ارزان‌تر شده است. با توجه به اینکه فروش محصولات داخلی در بازارهای خارجی سود بیشتری برای تولیدکنندگان ایجاد می‌کند، تمایل بسیاری از تولیدکنندگان به افزایش صادرات بالا رفته است. این امر مستقیماً بر روی حجم محصولات در بازارهای داخلی تأثیر می‌گذارد. کاهش عرضه به این بازار و ناتوانی در پاسخگویی به نیاز مصرف‌کنندگان، موجب افزایش قیمت می‌شود.

پیش‌بینی قیمت دلار

قیمت دلار طی چند سال اخیر افزایشی بوده و تا به امروز همین روند را حفظ کرده است. با وجود فراز و نشیب‌هایی که منشأ آن‌ها اغلب اخبار سیاسی و بین‌المللی است، در سال جاری نیز شاهد افزایش نرخ ارز بوده‌ایم. به‌گونه‌ای که در پنجمین روز فروردین سال 1401 قیمت دلار 26 هزار و 240 تومان بود و امروز (15 شهریور 1401) دلار با قیمت 31 هزار و 556 تومان در بازار آزاد خرید و فروش شد.

تداوم یا توقف این روند به‌ طور قطعی قابل پیش‌بینی نیست. زیرا همان‌طور که می‌دانید، تحریم‌ها سر جای خود مانده‌اند و پیشرفت چشمگیری در روند برجام به چشم نمی‌خورد. در صورتی ‌که قیمت از نرخ فعلی عبور کند، می‌توان انتظار داشت که مقاومت بعدی بر روی قیمت 37000 تومان باشد. درصورتی‌که مقاومت شکسته نشود و دلار با کاهش قیمت مواجه شود، بازگشت به قیمت 25000 تومان چندان سخت یا غیرمنتظره نخواهد بود.

سخن پایانی

با توجه به اینکه بخش اعظم پیچ و مهره‌های موجود در بازار وارداتی هستند، افزایش تولید داخلی یکی از بهترین  راهکارهای موجود برای کاهش قیمت‌ها در شرایط فعلی است. این امر تنها به کمک سرمایه‌گذاران و حمایت‌های دولت میسر می‌شود. در این صورت، می‌توان چشم‌انداز بهتری برای روند قیمت پیچ و مهره‌ها و مصون ماندن آن‌ها از تأثیرات شدید نوسانات دلار در نظر گرفت. برای خرید لوله داربست دست دوم، لوله داربست سنگین، داربست، بست داربست، ایران بست و انواع اتصالات داربست با داربست بازار تماس بگیرید.