آموزش داربست بندی

آموزش داربست بندی مهارت ضرورتی در صنعت ساختمان

آموزش داربست بندی 

داربست یک سازه موقتی است که امکان کار در ارتفاع و ایجاد ایمنی برای کارگران را فراهم می کند. داربست  عمدتاً در طول فعالیت های ساخت و ساز، بهره برداری، نگهداری، مورد استفاده قرار می گیرند و در بسیاری از کارهای دیگر در ارتفاع مورد نیاز هستند.

چرا ایمنی روی داربست ها مهم است؟

طبق آمار منتشر شده حوادث مربوط مربوط به داربست هر سال منجر به تقریباً 60 مرگ و 4500 جراحت می شود. سقوط از داربست تقریباً 25٪ از سقوط های مرگبار  را تشکیل می دهد. سالانه حدود 60 نفر در اثر حوادث ناشی از داربست جان خود را از دست می دهند.

چرا  آموزش داربست بندی  ضروری است؟

شناسایی و انتخاب اجزای داربست مورد نیاز برای بستن یک داربست , نیاز به دانش اولیه در مورد تجهیزات و لوله داربست دارد.

داربست به عنوان یک سازه موقت در پروژه های ساختمانی  یک فعالیت پیچیده است که برای جلوگیری از حوادث نیاز به نیروی کار ماهر، مجرب و شایسته دارد.

حفظ تمامی استانداردهای ایمنی سیستم مدیریت داربست آموزش صحیح توسط مربی واجد شرایط، گواهی، ماهر و با تجربه تنها راه حل است.

یکی از جنبه های مهم آموزش داربست، آموزش عملی است.

چه کسانی مجاز به طراحی داربست بندی هستند؟

افرادی دوره آموزش تجهیزات داربست و آموزش داربست بندی را دیده اند و تجربه کاری بالایی در بستن داربست زیر نظر متخصص را داشته اند.

 فردی واجد شرایط است که:

  • دارای مدرک، گواهینامه یا دارای سابقه حرفه ای باشد.
  • دانش، آموزش و تجربه عملی داشته باشد.
  • می تواند مشکلات مربوط به کار یا پروژه را حل کند.

 

آموزش داربست بندی مهارت ضرورتی در صنعت ساختمان

آموزش داربست بندی به طور عمده به سه نوع طبقه بندی می شود:

آموزش تئوری: – آموزش از طریق کلاسهای تئوری و تعامل بین مربی و شرکت کنندگان، درک اساسی از سیستم مدیریت داربست بندی را فراهم می کند.
آموزش آنلاین: – که در آن شرکت کنندگان در حال یادگیری درک اساسی از سیستم مدیریت آموزش داربست بندی از راه دور هستند.
آموزش عملی: – آموزش در میدان یا عملی به شرکت‌کنندگان داده می‌شود تا تجربه عملی و مهارت‌های کار تیمی را توسعه دهند تا دانش عملی آنها را افزایش دهند.

در طول آموزش عملی ، شرکت کنندگان به تنهایی فعالیت های نصب، برچیدن را انجام می دهند و بر اساس دانش نظری دانش عملی کسب می کنند و فرآیند کلیدی اجرای گام به گام کار و آموزش داربست بندی را درک می کنند.
شرکت کنندگان می توانند آموزش کلاس درس یا آموزش آنلاین را انتخاب کنند، سپس روند یادگیری را با آموزش عملی ادامه دهند.

در طول آموزش عملی، شرکت کنندگان مراحل نصب و برچیدن و روش آن را آموزش می بینند و به شرکت کنندگان کمک می کند تا نکات کلیدی را بیاموزند که چگونه داربست را با بست داربست مناسب با ثبات و استحکام را ببندند.

اساساً، شرکت‌کنندگان فرآیند نصب یا برچیدن گام به گام را که شامل جنبه‌های ایمنی سیستم مدیریت آموزش داربست بندی است که بخش  مهمی است، از برنامه‌ریزی تا طراحی و از نصب تا برچیدن، آموزش می بینند.

 

موارد مهمی که در طول آموزش عملی آموزش داربست بندی باید در نظر گرفته شود 

آموزش داربست

هدف از آموزش داربست

هدف از آموزش داربست ارتقای استاندارد ایمنی داربست ها و کارگران آن است. آموزش عملی بیشتر برای اعضای تیم داربست ماهر، ارائه می شود تا از اجرای ایمنی داربست اطمینان حاصل شود.

الزامات اصلی مشتری

هدف اصلی از برگزاری آموزش، ارتقای دانش موجود سرپرستان و مهندسان در مورد جنبه های مختلف داربست از تجهیزات گرفته تا محاسبه بار و بازرسی آن تا بتوانند از نصب داربست های ایمن و پایدار برای کار در یک ساختمان اطمینان حاصل شود. 

این برنامه آموزشی با پیش ارزیابی آغاز می شود که در آن شرکت کنندگان از نظر دانش خود قبل از برنامه آموزشی و بعد از پایان آموزش ارزیابی می شوند.

شرکت کنندگان در مورد برخی از اصطلاحات و اصول اولیه مربوط به نصب و پایداری داربست آشنا می شوند. در طول آموزش، تمامی ابهامات برطرف شده و راه حل های عملی و قابل اجرا برای مشکلات موجود در محل ارائه می شود.

کلیه الزامات بر اساس هنجارهای قانونی/قانونی (اعم از استانداردهای ملی و بین المللی) برای نصب موفق داربست، با شرکت کنندگان مورد بحث قرار می گیرد.
آموزشهای ویدیویی به دلیل محتوای آن و روش منحصر به فرد در ارائه اعتبار به آنچه که مورد بحث قرار گرفت و برای شرکت کنندگان توضیح داده شد، کمک می کند تا به وضوح اصل موضوع مورد بحث را درک کنند.

همچنین به شرکت کنندگان تکالیف کوتاهی مانند بازرسی مواد، محاسبات بار مرده، محاسبه بار زنده کل، فهرست مشخصات اجزا و تهیه چک لیست بازرسی در مراحل مختلف کار داربست داده می شود که به آنها در درک مفهوم کار کمک کند.

منبع : ask-ehs.com