اثر نرخ جهش دلار بر قیمت داربست

درحالی‌که بازار آهن‌آلات نیمه اول سال را در رکودی کم‌سابقه سپری کرده بود، شروع نیمه دوم سال با جهت‌گیری افزایشی نمودار قیمت محصولات فولادی همراه شد. این امر تا حد زیادی با افزایش جهشی قیمت دلار و نرخ ارز طی چند هفته اخیر ارتباط دارد. از ابتدای مهرماه، بازار آهن‌آلات تحت تأثیر جهش قیمت دلار، درگیر تنش‌هایی بوده است که عمدتاً از اخبار مرتبط با برجام ناشی می‌شود. در این میان، لوله داربست نیز به‌ عنوان یکی از پرکاربردترین محصولات فولادی، تحت تأثیر دلار قرار گرفته و روند افزایشی پیدا کرده است. آیا این روند ادامه خواهد یافت؟ دلار به چه شکل می‌تواند بر قیمت داربست تأثیر بگذارد؟ برای رسیدن به پاسخ این سؤالات، تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

دلار از چه طریق بر داربست تأثیر می‌گذارد؟

 

خبر افزایش قیمت دلار طی چند سال اخیر توانسته است به تیتر اصلی اغلب روزنامه‌ها و مقالات خبری تبدیل شود. با تند شدن شیب افزایش قیمت در هفته‌های گذشته، بسیاری از خبرگزاری‌ها به عوامل محرک آن پرداخته‌اند و تأثیرات افزایش نرخ ارز و دلار را مورد بررسی قرار داده‌اند. تأثیر جهش دلار بر قیمت داربست نیز یکی از دغدغه‌های مهندسان ساختمان‌سازی و مصرف‌کنندگان است که بررسی آن می‌تواند سیگنال‌های خرید و فروش مناسبی را در اختیار خریداران قرار دهد. طبق بررسی‌های انجام‌شده، تأثیر دلار بر قیمت لوله‌ها و بست‌های داربست به شکل زیر است:

  • افزایش هزینه تولید

افزایش قیمت دلار به معنای بالا رفتن هزینه تأمین مواد اولیه و تولید مقاطع فولادی است. با توجه به اینکه بخشی از اصلی‌ترین مواد اولیه مورد نیاز برای تولید محصولات فولادی از طریق واردات و با توجه به نرخ ارز تهیه می‌شود، افزایش قیمت دلار به ‌سادگی می‌تواند فرایند تولید را دچار تنش کند. زیرا ساخت مقاطع فولادی با مواد اولیه گران‌قیمت، موجب افزایش قیمت آن در بازار داخلی می‌شود. بنابراین، با بالا رفتن ارزش دلار در ایران می‌توانیم انتظار داشته باشیم که داربست نیز گران شود.

  • افزایش صادرات

بالا رفتن نرخ ارز و دلار به معنای ارزان‌تر شدن محصولات ایرانی برای خریداران خارجی است. این در حالی است که فروش محصولات به مشتریان خارجی می‌تواند درآمد ارزی برای شرکت‌های فولادی ایجاد کند. به ‌این ‌ترتیب، بسیاری از برندهای شناخته‌شده در صنعت فولاد تمایل دارند که محصولات خود را صادر کنند. در صورت تحقق این امر و افزایش میزان صادرات محصولات فولادی، ممکن است بازار داخلی دچار کمبود، تورم و گرانی شود.

  • تغییر میزان عرضه و تقاضا

طبق نظر کارشناسان، عبور دلار از سقف قیمت 31 هزار تومان به معنای ناامیدی مردم و صنعتگران ایران از نتیجه برجام است. زیرا این جهش به‌ موازات انتشار اخبار مرتبط با احتمال شکست برجام اتفاق افتاد. شکست برجام به معنای پابرجا ماندن تحریم‌ها و تداوم روند افزایشی قیمت محصولاتی مانند داربست است. بنابراین، بسیاری از فعالان بازار و مصرف‌کنندگان با دریافت سیگنال خرید، میزان تقاضای بازار را افزایش می‌دهند. تقاضا همچنین می‌تواند تا مدتی به‌ صورت هیجانی افزایش پیدا کند؛ که این امر به‌نوبه خود در گرانی مؤثر خواهد بود.

قیمت داربست نیز از قافله عقب نماند!

همان‌طور که بیان شد، اغلب محصولات فولادی نظیر قیمت میلگرد طی هفته‌های اخیر تحت تأثیر نرخ دلار و ارز بوده‌اند و این امر برای داربست‌ها نیز صادق است. داربست‌ها شامل لوله‌های فولادی و بست‌های محکم و ضدزنگ هستند و به همین دلیل قیمت دلار، نرخ ارز، قیمت جهانی فولاد، میزان عرضه و تقاضا و… در تعیین قیمت آن‌ها تأثیر دارند. درحالی‌که به ماه‌های سرد و بارانی سال نزدیک می‌شویم و اجرای پروژه‌های ساختمانی در فضای باز کاهش می‌یابد، نمودار قیمت داربست روند صعودی پیدا کرده است. با توجه به بررسی کارشناسان داربست بازار، روند افزایشی قیمت‌ها ادامه خواهد داشت؛ اما مدت‌زمان آن مشخص نیست.

قیمت داربست

 

 

 

آیا زمان خرید است؟ پاسخ دادن به این سؤال کمی دشوار به نظر می‌رسد. پیش‌بینی کوتاه‌مدت بازار آهن‌آلات همواره بسیار آسان‌تر از تخمین شرایط و قیمت‌ها در آینده دور بوده است؛ زیرا شرایط بازار تحت تأثیر شرایط سیاسی و اقتصادی کشور قرار دارد. برای مثال، موفقیت مذاکرات وین می‌تواند به ‌سرعت ورق را برگرداند و موجب کاهش شدید قیمت شود. بهبود شرایط اقتصادی کشور و کاهش نرخ تورم نیز می‌تواند با کاهش تأثیر محرک‌های خارجی مانند دلار در این امر مؤثر باشد.

سخن پایانی

لوله داربست یکی از مهم‌ترین محصولات فولادی برای پیشبرد پروژه‌های ساختمانی و عمرانی است. داربست‌ها معمولاً توسط مهندسان و برای پروژه‌های بزرگ خریداری می‌شوند؛ زیرا اجاره کردن داربست برای مدت‌زمان طولانی اصلاً توجیه اقتصادی ندارد. ضخامت و اندازه شاخه‌ها بسته به کاربرد و ساختمان موردنظر انتخاب می‌شود. بنابراین، بهتر است انتخاب داربست را به کمک یک مشاور و کارشناس باتجربه انجام دهید. مهندسین و کارشناسان داربست بازار با خدمات‌رسانی به شما همواره در تلاش‌اند که امنیت جانی و مالی شما و کارگران عزیز را تأمین کند.