انواع اتصالات داربست کدام است؟

با استفاده از داربست می‌توان به سراسر ساختمان در حال ساخت یا تعمیر، احاطه داشت و موقعیت مناسبی را برای دسترسی راحت کارگران به نواحی دور از دسترس آن فراهم کرد. ضمن اینکه لوله داربست یکی از ابزارهای کنترل ریسک نیز به حساب می‌آید که با نصب اصولی آن می‌توان فضای امنی برای نیروهای کاری و عابران پیاده فراهم نمود. حال برای اینکه داربست‌ها بهره‌وری لازم را داشته باشند، نیاز است لوله‌‌ها و اتصالات آن‌ها باکیفیت و درجه‌یک باشند. در ادامه مطلب، قصد معرفی جامع انواع اتصالات داربست، بست داربست و مشخصات فنی هر یک از آن‌ها را داریم. با ما همراه باشید.

اتصالات داربست چیست؟

اتصالات داربست وظیفه وصل کردن لوله‌های مجاور هم را بر عهده دارند. در واقع، دو لوله برای اینکه در کنار یکدیگر قرار بگیرند، نیاز به ابزاری قدرتمند جهت اتصال دارند. این ابزار همان اتصالات داربست است که در مدل‌های مختلف طراحی و تولید می‌شود. اتصالات مانند لوله‌ها از تنوع بالایی برخوردار هستند و در طرح‌های متنوعی ساخته می‌شوند که در ادامه به تفکیک مدل‌های آن پرداخته‌ایم.
بنابراین وجود اتصال‌دهنده‌های مقاوم در داربست الزامی است و بدون وجود آن‌ها نمی‌توان سازه‌های داربستی را برپا کرد. در ضمن، تمام قطعات مربوط به داربست با مقاومت بالایی تولید می‌شوند تا بتوانند وزن‌های سنگین را تحمل کنند و در برابر عوامل آسیب‌زای خارجی تخریب نشوند. به ‌این ترتیب، اتصالات داربست بخشی از این سازه مهم به‌ حساب می‌آیند که کار اصلی آن‌ها، قفل‌کردن لوله‌ها به یکدیگر است.

 

 

انواع اتصالات داربست کدام است؟

اتصال‌دهنده‌ها همچون سایر محصولات صنعتی و ساختمانی مهم در وزن‌ها، اندازه‌ها و اشکال متنوعی تولید می‌شوند. در قسمت زیر فهرستی از انواع اتصالات داربست آورده شده است:

• اتصال بست خارجی (External Sleeve Coupler)

لوله‌ها در اتصال بست خارجی از قسمت انتهایی خود به یکدیگر وصل می‌شوند. همچنین نصب لوله‌های داربستی با این قطعه در تمام حالت‌های عمودی، افقی و مورب امکان‌پذیر است. ضمن اینکه ساخت این محصول در کیفیت بالایی انجام می‌گیرد. تولیدکنندگان برای ساخت این اتصال‌دهنده‌ از فولاد فشرده‌شده استفاده می‌کنند و اجزای آن را نیز مانند پیچ و مهره طبق استانداردهای جهانی می‌سازند. پیچ و مهره‌های این اتصال‌دهنده، تنگ هستند و برای Spanner داربست استاندارد گزینه مناسبی محسوب می‌شوند.
نکته مهم درباره این اتصال‌دهنده این است که نباید برای بارهای کششی به کار گرفته شود. این محصول به ‌منظور اتصال به لوله داربست با قطر خارجی یکسان مورد استفاده قرار می‌گیرد. در واقع، بست خارجی همان‌طور که از نامش نیز مشخص است، در قطر خارجی اجزای لوله داربستی نصب می‌شود. وزن آن نیز حدود ۱۲۰۰ گرم است که برای یک اتصال‌دهنده داربستی، وزن مناسبی محسوب می‌شود.

• اتصال کوپلر (Coupler)

کوپلر یکی از پرکاربردترین اتصال‌دهندگان‌ داربست است که به‌ خوبی می‌تواند در برابر فشارهای زیاد مقاومت کند؛ به همین خاطر در مواردی که کشش و وزن بار زیاد است، مورد استفاده قرار می‌گیرد. استحکام بالای کوپلر باعث مقاومت عالی آن در برابر عوامل خارجی مانند خوردگی و ضربه شده است. این محصول از نظر ساخت نیز در دو مدل کوپلر دوتایی (Double Coupler) و کوپلر Putlog طراحی و تولید می‌شود.
کوپلر Putlog در قسمت میانی داربست جهت افزایش ایمنی و ثابت شدن آن به کار گرفته می‌شود. در واقع، این قطعه را برای اتصال لوله‌هایی که قرار است به حالت افقی بسته شوند، استفاده می‌کنند. کوپلر دوتایی نیز برای اتصال لوله‌هایی با قطر خارجی ۳/۴۸ میلی‌متر در زاویه راست مورد استفاده قرار می‌گیرد. این محصول توسط فولاد آهنگری شده ساخته می‌شود؛ به همین دلیل از قابلیت اطمینان بالایی برخوردار است. همچنین این اتصال‌دهنده را می‌توان جایگزین پیچ و مهره و همین‌طور واشرها کرد. وزن تقریبی آن نیز ۱۱۰۰ گرم است.

• اتصال تبدیل (Reduction Coupler)

تبدیل‌ها به صورتی طراحی و تولید می‌شوند که می‌توان از آن‌ها در هر مکانی استفاده کرد. این اتصال‌دهنده لوله‌های داربستی تحت دو مدل کاربردی ازجمله تبدیل دوبل (Reduction Double Coupler) و تبدیل اتصال مفصل گردنده (Reduction Swivel Coupler) ساخته می‌شود. مدل تبدیل دوبل مشابه کوپلر دوبل عمل می‌کند؛ با این تفاوت که قطر خارجی هرکدام متفاوت با دیگری است. مدل دیگر آن یعنی تبدیل اتصال مفصل گردنده نیز مشابه کوپلر گردان بوده که اندازه قطر خارجی در این محصول متفاوت از دیگری است.

• پین اتصال (Expanding Joint Pin)

برخی از لوله‌های داربست بیش از بقیه تحت ‌فشار قرار دارند که برای اتصال‌دهنده آن‌ها از این مدل استفاده می‌شود. پین اتصال به‌خوبی می‌تواند وزن‌های سنگین را تحمل کند و باعث استواری داربست شود. ضمن اینکه برای بارهای کششی نباید از این مدل استفاده کرد. در واقع، زمان صحیح استفاده از آن در مواقعی است که قطر داخلی لوله‌ها هم‌اندازه باشند. همچنین برای اینکه مقاومت این قطعه در برابر زنگ‌زدگی و رطوبت محیط افزایش یابد، آن را با فولاد آهنگری و گالوانیزه می‌سازند. وزن پین اتصال نیز حدود ۱۴۰۰ گرم است.

• اتصال مفصل گردان (Swivel Coupler)

اتصال‌دهنده مفصل گردان زمانی مورد استفاده قرار می‌گیرد که دو طرف داربست در زوایای مختلفی به یکدیگر وصل شده باشند. در واقع، جفت‌های چرخاننده به‌ منظور افزودن مهاربندی مورب به تجهیزات داربست به کار گرفته می‌شوند. این قطعه یکی از جایگزین‌های عالی برای پیچ و مهره‌ها و گاهی واشرها است. دلیل مقاومت بالای آن را نیز می‌توان وجود فولاد آهنگری در ترکیبش دانست. وزن تقریبی این قطعه حدود ۱۲۰۰ گرم است.

 

 

قیمت انواع اتصالات داربست چقدر است؟

عوامل مختلفی بر قیمت انواع اتصالات داربست تأثیر می‌گذارند. از این عوامل می‌توان به برند تولیدکننده، نحوه ساخت محصول و قیمت خرید مواد اولیه به ‌کار رفته در آن اشاره کرد. همان‌طور که در بالا نیز گفته شد، هر محصولی از وزن، متریال و کاربرد خاصی برخوردار است که قیمت آن‌ها نیز بنا بر این موارد تعیین می‌شود. به‌ طور کلی، انواع تجهیزات داربست از لوله‌های آن گرفته تا اتصال‌دهندگان مختلف، به‌صورت کاملاً حرفه‌ای در ایران ساخته می‌شوند و قیمت آن‌ها نیز در محدوده مناسبی قرار دارند.

 

 

سخن پایانی

خرید انواع اتصالات داربست در کیفیت بالا برای سازندگان ساختمان‌های مختلف از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. در واقع، کیفیت تمام تجهیزات مورد استفاده در ساختمان‌سازی تأثیر زیادی بر سطح کیفی آن می‌گذارد؛ به همین خاطر بایستی از مصالح و سازه‌های داربستی استاندارد در پروژه‌های عمرانی استفاده کرد. امکان خرید انواع اتصالات داربست با قیمت رقابتی توسط داربست بازار فراهم شده است. مشتریان اتصالات داربستی در هر منطقه‌ کشور که هستند می‌توانند این محصول را با نرخ مصوب در سایت داربست بازار سفارش دهند.