کاربردهای بست چهارپیچ

انواع کاربردهای بست چهارپیچ در ساخت داربست

داربست یک سازه موقتی جهت انجام عملیات ساختمانی و صنعتی در ارتفاع است. این سازه از دو جزء اصلی به نام‌های لوله و بست تشکیل می‌شود. لوله‌های داربستی با کمک بست به یکدیگر متصل می‌شوند و سازه داربستی را ایجاد می‌کنند. بست نیز به عنوان یکی از اجزای اصلی داربست، تحت مدل‌های مختلفی ساخته می‌شود. از انواع بست می‌توان به مدل‌های تک پیچ، دو پیچ، چهارپیچ، مغزی و… اشاره کرد. بست چهارپیچ یکی از معروف‌ترین و پرفروش‌ترین بست‌های موجود در بازار است که در اغلب ساخت‌ و سازها مورد استفاده قرار می‌گیرد. در ادامه مطلب، به بررسی انواع کاربردهای بست چهارپیچ در ساخت داربست پرداخته‌ایم. با ما همراه باشید تا با این بست پرفروش بازار به صورت تخصصی آشنا شوید.

بست چهارپیچ و مشخصات آن

بست چهارپیچ یکی از رایج‌ترین بست‌های فلزی موجود در بازار است که باعث اتصال عالی لوله‌ها به یکدیگر می‌شود. در واقع، این بست به دلیل تولید با چدن نشکن یا داکتیل از مقاومت بالایی برخوردار است و در بیش از نود درصد از ساخت ‌و سازهای دارای لوله داربستی سنتی به کار گرفته می‌شود. همچنین، بست چهارپیچ عملکردی مشابه بست دو پیچ دارد و برای متصل کردن لوله‌ها باید به حالت زاویه 90 درجه و تقاطعی قرار بگیرد. به این ترتیب، از بست چهارپیچ می‌توان در پروژه‌هایی که زاویه 90 درجه دارند، استفاده کرد. ضمن اینکه برای نصب بست چهارپیچ به 2 برگه، 4 عدد پیچ، 4 عدد مهره و 4 عدد واشر نیاز است. وزن تقریبی آن نیز در محدوده 1400 الی 1650 گرم قرار دارد.

انواع بست چهارپیچ

در قسمت زیر، انواع بست چهارپیچ را معرفی کرده‌ایم:

·        بست چهارپیچ FB

بست چهارپیچ FB دارای 4 عدد پیچ، 4 عدد مهره، 4 عدد واشر، 2 برگه و 1 تنه دور FB است. از این نوع بست می‌توان در پروژه‌هایی با زاویه 90 درجه استفاده کرد. وزن آن نیز نسبت به سایر بست‌های چهارپیچ سبک‌تر است و فروش بالاتری هم دارد. بنابراین، شاهد استفاده گسترده از بست‌های چهارپیچ FB در سازه‌های داربستی هستیم.

·        بست چهارپیچ گردان

بست چهارپیچ گردان مانند سایر بست‌های چهارپیچ متشکل از 4 عدد پیچ، 4 عدد مهره، 4 عدد واشر و 2 برگه است. تنها عضو اضافه آن نیز یک عدد پیم 16 در 28 است که این پیم باعث شناخت آن از مدل FB می‌شود. ضمن اینکه از بست‌های چهارپیچ گردان در پروژه‌هایی که زاویه‌ای کمتر از 90 درجه دارند، استفاده می‌کنند. حتی این نوع بست‌ چهارپیچ، قابل ‌استفاده در پروژه‌های دارای انحنا است. برای نمونه، از این نوع بست می‌توان در سالن‌های کنسرت یا تئاتر و موارد این‌چنینی استفاده کرد.

انواع کاربردهای بست چهارپیچ در ساخت داربست

بست چهارپیچ به دلیل وزن و مقاومت مناسبی که دارد به خوبی می‌تواند باعث ساخت داربست‌های مستحکم شود. به همین دلیل، از این بست در اغلب پروژه‌های ساختمان‌سازی استفاده می‌کنند. با استفاده از این بست می‌توان ایمنی لازم در سازه را ایجاد کرد و باعث کاهش ریسک سقوط از داربست‌ها شد. به بیانی دیگر، وظیفه اصلی بست چهارپیچ، استحکام‌بخشی و شکل‌دهی به سازه‌های داربستی است. به این ترتیب، با کمک این بست می‌توان داربست‌های استاندارد و مقاومی را برپا کرد.

نکات مهم در زمان خرید بست چهارپیچ که باید بدانید

در زمان خرید بست چهارپیچ به کیفیت آن توجه داشته باشید. برخی از تولیدکنندگان، اقدام به تولید بست‌های خشک، شکننده و نامرغوب می‌کنند. استفاده از چنین بست‌هایی هرگز توصیه نمی‌شود؛ چراکه باعث ایجاد داربست‌های ناایمن می‌شود. برای راه‌اندازی داربست‌های امن بایستی بست‌های باکیفیت و درجه یکی را به‌ کار بگیرید. توجه به جنس بست‌های چهارپیچ را نیز فراموش نکنید. این بست‌ها بایستی از جنس داکتیل باشند و در صورت سفت شدن، ترک نخورند.

قیمت بست چهارپیچ نیز باید با کیفیت آن همخوانی داشته باشد. این بست‌ها در وزن‌های مختلفی تولید می‌شوند و طبیعتاً، آن‌هایی که وزن بیشتری دارند با قیمت بالاتری هم به فروش می‌رسند. برند تولیدکننده بست چهارپیچ نیز بر بهای آن تأثیر می‌گذارد. به ‌طور کلی، شرکت‌های ایرانی، محصولات خود را در کیفیت بالا و قیمت مناسب عرضه می‌کنند. به این ترتیب، در هنگام خرید بست چهارپیچ به سبک، متوسط یا سنگین بودن وزن آن توجه کنید و برندی را انتخاب نمایید که محصولات سطح بالایی را تولید و عرضه می‌کند.

جمع بندی

بست چهارپیچ با برخورداری از 2 برگه، 4 عدد پیچ، 4 عدد مهره و 4 عدد واشر به خوبی می‌تواند لوله‌های داربستی را در کنار یکدیگر قرار دهد. جنس آن نیز از چدن نشکن یا داکتیل بوده و به همین دلیل، از استقامت قابل‌ توجهی برخوردار است. ضمن اینکه بست چهارپیچ تحت دو مدل FB و گردان ساخته و عرضه می‌شود که هر یک از آن‌ها دارای مشخصات منحصربه‌فردی هستند. بست چهارپیچ FB در پروژه‌هایی با زاویه 90 درجه و بست چهارپیچ گردان در کارهایی با زاویه کمتر از 90 درجه مورد استفاده قرار می‌گیرند. همچنین، از انواع کاربردهای بست چهارپیچ در ساخت داربست می‌توان به افزایش استحکام و ایمنی سازه با اتصال محکم لوله‌ها به یکدیگر اشاره کرد. بنابراین، بست‌های چهارپیچ، کار استحکام‌بخشی و فرم‌دهی به سازه‌های داربستی را انجام می‌دهند.