بست داربست چدنی نشکن چیست و کاربردهای آن کدام است؟

داربست‌ها از جمله تجهیزات ساختمانی هستند که در بیشتر پروژه‌های ساخت‌وساز مورد استفاده قرار می‌گیرند. این مقاطع علاوه بر اینکه در پیشبرد پروژه نقش مهمی دارند، در مسائل ایمنی و مرتبط با حفظ جان افراد نیز موثرند. به همین جهت کیفیت این نوع مقاطع و همچنین ابزارآلات متعلق به آن‌ها، از اهمیت بالایی برخوردار است. می‌توان بست‌ها را مهم‌ترین ابزارآلات مورد استفاده برای داربست‌ها به ‌حساب آورد؛ زیرا اتصال این مقاطع، توسط بست‌ها انجام می‌شود و نقش مهمی در حفظ پایداری داربست‌ها دارند. این ابزارآلات در انواع مختلفی تولید می‌شوند که یکی از انواع پرکاربرد آن‌ها، بست داربست چدنی نشکن است. در ادامه به ‌تفصیل در مورد این نوع بست صحبت می‌کنیم و انواع و کاربردهای آن را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

بست داربست چدنی نشکن چیست؟

بست داربست باید در مقابل فشارهای وارده، کاملا مقاوم و به عبارتی، نشکن باشد. به همین جهت در ساخت بست‌های چدنی، استانداردهای لازم رعایت می‌شوند تا هنگام به‌کارگیری این ابزارآلات، سطح ایمنی بالایی برای کارگران ساختمانی فراهم شود. در ساخت بست‌ها، از مواد اولیه مختلفی استفاده می‌شود؛ اما رایج‌ترین فلز مورد استفاده بدین منظور، چدن است. باید توجه داشت که هر نوع بست چدنی، الزاما نشکن نیست. در تولید بست‌های چدنی نشکن، از آلیاژ داکتیل چدن استفاده می‌شود. داکتیل یک آلیاژ آهنی محسوب می‌شود که مقاومت کششی بالایی دارد و بسیار مستحکم است. معمولا برای ساخت این نوع تجهیزات از روش ریخته‌گری استفاده می‌شود.

انواع بست چدنی نشکن و کارکرد هر یک از آن‌ها

بست‌های چدنی نشکن در انواع مختلفی تولید می‌شوند. این نوع بست‌ها را می‌توان بر اساس وزن، ساختار و نوع کارکرد تقسیم‌بندی کرد. در اینجا برخی از انواع مهم بست چدنی نشکن را از نظر نوع کارکرد بررسی می‌کنیم؛ اما قبل از آن، این نکته را مدنظر داشته باشید که در ساخت بست‌های زیر می‌توان از مواد اولیه دیگری نیز استفاده کرد. به همین جهت بایستی در هنگام خرید مثلا مدل چهارپیچ، از نوع مواد اولیه به‌کاررفته در آن اطمینان حاصل کنید.

بست چهارپیچ

این ابزار از انواع پرکاربرد بست‌های داربست به ‌حساب می‌آیند و به ‌منظور اتصال مقاطع با زاویه 90 درجه و تقاطعی به کار گرفته می‌شوند. بست چهار پیچ معمولا از جنس چدن نشکن یا همان داکتیل هستند و وزنی بین 1300 تا 1650 گرم دارند.

بست گردان

در برخی پروژه‌های ساختمانی نیاز است در سازه داربست، دو لوله متقاطع روی هم حرکت کنند. مدل بست گردان، این امر را ممکن می‌سازد. برخلاف مدل چهارپیچ، در نوع گردان، لوله‌ها می‌توانند زاویه‌ای غیر از 90 درجه ایجاد کنند. از همین رو به مدل گردان، بست 360 درجه نیز می‌گویند. در تولید این نوع بست معمولا از چدن نشکن استفاده می‌شود. بست گردان وزنی معادل 1750 گرم دارد.

بست مغزی

این نوع ابزارآلات در قسمت داخلی لوله‌ها قرار می‌گیرند و باعث استحکام بیشتر اتصالات می‌شوند. در واقع، با استفاده از این نوع بست، لوله‌ها مانند یک عضو یکپارچه عمل می‌کنند و به ‌راحتی دچار خمش یا پیچش نمی‌شوند. آلیاژ اصلی مورد استفاده برای ساخت این بست، آلیاژ داکتیل است.

کاربردهای بست چدنی نشکن کدامند؟

بست‌ها، اتصال‌دهنده لوله‌های داربست هستند و در واقع، مرکز اصلی تنش و اصطکاک مقاطع با یکدیگر به‌ حساب می‌آیند. از همین رو، باید بتوانند در مقابل این فشارها دوام بیاورند. مدل داکتیل نسبت به انواع دیگر بست مانند مدل چدنی معمولی، مقاومت بالاتری دارد. این موضوع به دلیل نشکن بودن این نوع بست‌ها است؛ اما ویژگی دیگر بست‌های چدنی، شکل‌پذیری بالای آن‌هاست که به استحکام این قطعات کمک می‌کند. با توجه به مقاومت بالای این نوع بست، استفاده بسیار گسترده از آن در پروژه‌های ساختمانی مختلف، موضوع چندان عجیبی نیست.

 

همان‌گونه که قبلا ذکر شد، از چدن نشکن در انواع بسیار متنوعی از بست‌ها استفاده می‌شود. کاربرد این نوع بست بسیار وسیع است؛ از پروژه‌های ساختمانی کوچک گرفته تا پروژه‌های سنگین صنعتی که از آن جمله می‌توان به استفاده در صنایع پتروشیمی، پالایشگاه‌ها و ساختمان‌های مسکونی و تجاری بلندمرتبه اشاره کرد. خلاصه مطلب اینکه، بدون بست داربست چدنی نشکن، صنعت ساخت‌وساز دچار اختلال خواهد شد.

 

 

سخن پایانی

در سازه‌های داربستی، بست‌ها نقشی مهم دارند. بدون یک بست که مقاطع را به هم وصل نماید، عملا امکان استفاده از این سازه‌ها وجود ندارد. این ابزارآلات به ‌عنوان یک جزء اساسی داربست، در ایمنی کارگران نیز نقش مهمی ایفا می‌کنند. یک اتصال‌دهنده چدنی نشکن و باکیفیت، می‌تواند خیال پیمانکاران ساختمانی را از این ‌جهت راحت کند. اگر قصد خرید بست‌های داربستی را دارید، قبل از خرید، از کیفیت ابزار و اعتبار فروشگاه مورد نظر اطمینان پیدا کنید. سایت داربست بازار در این زمینه به شما کمک خواهد کرد تا بست‌ داربستی مورد نظر خود را با قیمت مناسب تهیه نمایید. در پایان، امیدواریم اطلاعات این مقاله در مورد بست‌های چدنی نشکن، برای شما مفید واقع شده باشند.