داربست اسکافلد چیست و چه کاربردی دارد؟

داربست بندی یکی از مراحل ساختمان‌سازی و تکمیل پروژه‌های عمرانی است که بایستی با صبر و حوصله زیاد انجام گیرد. هدف از ایجاد سازه‌های داربستی، دسترسی راحت کارگران به سطوح بالاتر ساختمان و همچنین، حفظ ایمنی آن‌ها است. ضمن اینکه داربست انواع مختلفی دارد که از رایج‌ترین آن‌ها می‌توان به داربست نمایشگاهی (اسپیس فریم)، داربست فلزی و داربست مثلثی اشاره کرد. داربست مثلثی که به آن داربست اسکافلد هم گفته می‌شود، کاربردهای گسترده‌ای در صنعت ساخت‌وساز دارد. در ادامه مطلب، به بررسی این پرسش که داربست اسکافلد چیست و چه کاربردی دارد؟ پرداخته‌ایم. با ما همراه باشید.

داربست اسکافلد چیست؟

 

داربست اسکافلد یا داربست مثلثی نوعی لوله داربست مدولار است که از آن برای پروژه‌هایی همچون پل‌سازی که ارتفاع بسیار زیادی دارند، استفاده می‌کنند. این داربست که دوام و استقامت بالایی هم دارد را می‌توان با قیمت مناسبی اجرا کرد؛ به همین خاطر، استفاده از آن مورد توجه بسیاری از مهندسان و پیمانکاران قرار گرفته است. همچنین، نکته‌ای که درباره داربست اسکافلد وجود دارد این است که برای استفاده از آن بایستی زمین پروژه از استحکام و مقاومت بالایی برخوردار باشد. این داربست را نمی‌توان در زمین‌های نرم که استحکام پایینی دارند، اجرا کرد؛ چراکه احتمال فرو رفتن پایه‌های آن در زمین وجود دارد.

کاربردهای داربست اسکافلد

مهم‌ترین کاربرد داربست اسکافلد مربوط به صنعت ساخت‌وساز می‌شود. با نصب این داربست موقتی، می‌توان به نقاط بالاتر بناها دسترسی پیدا کرد و باعث تکمیل سریع‌تر پروژه‌ها در محیطی امن شد. بنابراین، داربست اسکافلد یکی از تجهیزات تأثیرگذار در دنیای ساخت‌وساز است که زمینه بهبود کیفیت پروژه‌های عمرانی را فراهم می‌کند. یکی دیگر از کاربردهای این داربست مربوط به کفراژبندی دال‌های بتنی می‌شود. با کمک این داربست می‌توان دال‌های بتنی متنوعی را به ‌آسانی متصل کرد؛ حتی اگر نیاز به اتصال آن‌ها به سقف باشد. در واقع، داربست اسکافلد به دلیل اینکه قابلیت نصب و جداسازی راحتی دارد، در نواحی مختلف بنا قابل استفاده است.

اجزای تشکیل دهنده داربست اسکافلد

برای برپایی داربست اسکافلدی در پروژه‌های خود به قطعات مختلفی نیاز دارید که در قسمت زیر به آن‌ها اشاره کرده‌ایم:

  • پیچ تنظیم
  • صفحه کفی
  • پین‌های داربست
  • میل مهار افقی و مایل

نحوه بستن اسکافلد

نحوه بستن داربست اسکافلد بسیار ساده است و به دانش یا مهارت خاصی نیاز ندارد. بنابراین، اجزای اسکافلد را می‌توان بدون دردسر به یکدیگر متصل کرد و با اتصال آن‌ها توسط بست داربستی، یک سازه داربستی مستحکم ساخت. ابتدا، توجه داشته باشید که کفشک‌های زیر پایه، در جای سفتی گذاشته شوند. در صورتی‌ که از سفت بودن جای کفشک‌ها مطمئن نیستید، بهتر است تخته‌های چوبی را در زیر تمام آن‌ها قرار دهید تا در آینده مشکلی برایشان پیش نیاید. سپس، تراز بودن زمین را بررسی کنید. تراز بودن زمین بسیار مهم است؛ زیرا باعث قرارگیری داربست‌ها نزدیک به یکدیگر ‌می‌شود. در کل، باز و بسته کردن این داربست بسیار راحت است و وقت کمی از شما می‌گیرد.

نکات مهم درباره داربست‌های اسکافلد

نکات مهمی در رابطه با داربست اسکافلدی یا داربست مثلثی وجود دارد که دانستن آن‌ها خالی از لطف نیست. در واقع، شما با کسب اطلاعات لازم درباره انواع ابزار و تجهیزات عمرانی می‌توانید خرید‌های هوشمندانه‌ای داشته باشید و نیازهای پروژه خود را بهتر برآورده کنید. در قسمت زیر به بررسی مباحث مهم داربست‌های اسکافلد پرداخته‌ایم:

  • انعطاف پذیر در سایز

اسکافلدهای مثلثی حدود 120 سانتی‌متر طول دارند و به حالت الگوی تکراری در کنار هم نصب می‌شوند. بااین‌حال، هر پروژه‌ای دارای ارتفاع متفاوتی است؛ به همین خاطر، نمی‌توان این اندازه را برای تمام پروژه‌های ساخت‌وساز اعمال کرد. از آنجایی ‌که اسکافلد از نظر اندازه انعطاف‌پذیر است، می‌توان اندازه آن را با توجه به پروژه خود در نظر گرفت.

  • ساده بودن اجزای اسکافلد

اسکافلد از ساختار ساده‌ای برخوردار است و آن را می‌توان تنها با چند ابزار ساده پیاده‌سازی کرد. این سادگی برای نصب آن نیز وجود دارد و همان‌طور که گفتیم، هر فردی می‌تواند این داربست را برپا کند. به ‌طور کلی، داربست‌های اسکافلد نسبت به سایر داربست‌های طراحی‌شده تا به امروز از سرعت نصب بالایی برخوردار است.

  • بالا بودن طول عمر مفید داربست

مقاومت بالای داربست‌های اسکافلد باعث شده است که طول عمر مفید آن، به ‌صورت چشمگیری افزایش یابد. این بالا بودن ماندگاری و عمر مفید داربست، موجب صرفه‌جویی در هزینه‌های رایج ساخت‌وساز می‌شود. به‌ این ‌ترتیب، این داربست قدرت تحمل بارهای سنگین را دارد و می‌توان از آن در پروژه‌های بزرگ نیز استفاده کرد.