داربست چکشی و کاربردهای آن

سازه‌هایی که دارای ارتفاعی بیش از 2 متر هستند، نیاز به داربست دارند. بنابراین، بیشتر سازه‌ها با کمک داربست استاندارد احداث می‌شوند. داربست باعث ایمن‌سازی محیط کار و دسترسی راحت کارگران به نقاط دوردست بنا می‌شود. ضمن اینکه لوله داربستی انواع مختلفی دارد که یکی از آن‌ها، مدل چکشی است. داربست چکشی متشکل از پایه‌های عمودی و مهارهای افقی است. همچنین، برای نصب و جدا کردن قطعات آن، باید از چکش استفاده کرد. در ادامه مطلب، به معرفی جامع داربست چکشی و کاربردهای آن پرداخته‌ایم. با ما همراه باشید.

داربست چکشی چیست؟

داربست چکشی که به داربست ستاره‌ای هم معروف است در گروه داربست‌های نیمه‌ سنگین قرار دارد. برای ایجاد این داربست، نیاز به پایه‌های عمودی با حلقه‌های 4 جانبه ثابت و همین‌طور مهارهای افقی است. همچنین، پایه‌ها و مهارهایش توسط لوله 5 داربستی نیمه سنگین تولید می‌شوند. این ساختار مستحکم داربست چکشی باعث شده است که بتوان از آن در ارتفاعات مختلف استفاده کرد. نصب آن نیز بسیار راحت است و نیاز به پیچ و مهره ندارد؛ فقط کافی است، ضربات چکش را به قطعاتش وارد کنید تا نصب یا جداسازی انجام شود. اتصال قطعات داربست‌های چکشی با کمک پین و مغزی‌ها قابل انجام است.

اجزای داربست چکشی

برای نصب اصولی داربست‌های چکشی نیاز به متریال و قطعات مختلفی است که در ادامه به آن‌ها اشاره کرده‌ایم:

  • پایه داربست
  • مهار داربست
  • پین داربست
  • مغزی داربست
  • سرجک یا پیچ تنظیم
  • پایه جک با قابلیت تنظیم
  • کفشک یا پاشنه داربست

کاربردهای داربست چکشی

ارتفاع داربست‌های چکشی قابل ‌تغییر است؛ به همین جهت، می‌توان از آن در بناهایی با ارتفاع مختلف استفاده کرد و محدودیتی در این خصوص ندارد. به ‌طور کلی، از این داربست مقاوم می‌توان در ساختمان‌سازی، کفراژبندی سقف‌‌های دارای قوس یا غیر هم‌سطح و… استفاده کرد. بنابراین، داربست‌‌های چکشی جزو پرکاربردترین داربست‌های موجود در بازار است که از آن در پروژه‌های مختلف عمرانی و صنعتی کوچک و بزرگ استفاده می‌کنند.

 

 

 

مزایای استفاده از داربست‌های چکشی

داربست‌های چکشی مانند سایر داربست‌های استاندارد دارای مزایای قابل‌ توجهی است که این مزایا بر فروش آن تأثیر مثبتی گذاشته است. در قسمت زیر، مزایای این داربست را شرح داده‌ایم:

  • وزن کم و حمل ‌و نقل آسان
  • قابل ‌استفاده در هر ارتفاع
  • باربری بالا در کفراژبندی دال‌های بتنی
  • عدم نیاز به آچار و ابزارهای خاص برای باز و بستن آن
  • عدم نیاز به نیروی انسانی متخصص برای نصب کردن آن

قیمت داربست‌های چکشی در ایران

قیمت داربست چکشی مانند سایر داربست‌های معروف، به عوامل مختلفی بستگی دارد. از این عوامل می‌توان به وزن و ضخامت میله‌های آن اشاره کرد. همان‌طور که گفتیم، برای راه‌اندازی این داربست نیاز به پایه‌های عمودی و مهارهای افقی است که سطح کیفی و مشخصات فنی آن‌ها بر قیمت تمام‌شده احداث داربست‌های چکشی تأثیر زیادی می‌گذارند. در واقع، شرکت سازنده این قطعات با توجه به ضخامت هر میله، اقدام به قیمت‌گذاری آن‌ها می‌کند. از سایر فاکتورهای تأثیرگذار بر اجرای داربست‌های چکشی می‌توان به هزینه حمل ‌و نقل، هزینه نیروهای کاری و سایر هزینه‌های جانبی آن اشاره کرد.

کلام آخر

تنها با چند قطعه و متریال ساده می‌توان داربست‌های چکشی را اجرا کرد. این داربست هیچ بخش سخت و پیچیده‌ای ندارد و حتی نیروهای تازه‌وارد نیز می‌توانند آن را بدون مشکل نصب کنند. از طرفی، این داربست در برابر فشارهای وارده نیز تحمل بالایی دارد و به ‌خوبی می‌تواند از ساختمان‌ها و مراکز مهم صنعتی در حال احداث یا تعمیر، محافظت کند. بسیاری از ساختمان‌سازان از داربست‌های چکشی در کنار داربست مثلثی استفاده می‌کنند که این ترکیب، انتخابی هوشمندانه است. نکته‌ای که در رابطه با داربست‌های چکشی باید به آن توجه شود، مرغوب بودن آلیاژ به‌کاررفته در داربست است. اگر داربست‌ها دارای آلیاژ‌ باکیفیت نباشند، احتمال شکستن یا خم شدن آن‌ها در ارتفاع وجود دارد. توجه به این نکته و اجرای صحیح داربست‌های چکشی باعث ایجاد یکی از بهترین داربست‌های موجود برای پروژه شما می‌شوند.