عوامل مؤثر بر قیمت لوله داربست سنگین

ساخت بناهای بلند جزو کارهای پرخطر و دشوار ساختمان‌سازی است که به منظور آسان شدن آن از داربست استفاده می‌شود. در واقع، سازه‌های داربستی، کار غیرممکن را در ساختمان‌سازی ممکن می‌کنند و باعث دسترسی راحت نیروهای کار به نقاط بلند ساختمان می‌شوند. داربست نیز متشکل از لوله و بست است که هر یک از آن‌ها در وزن‌ها و اندازه‌های متنوعی تولید و عرضه می‌شوند.
لوله به‌عنوان مهم‌ترین عضو داربست در دو مدل سبک و سنگین ساخته می‌شود. مدل سنگین آن به دلیل مقاومت عالی در پروژه‌های عمرانی بزرگ مورد استفاده قرار می‌گیرد. در ادامه، به بررسی عوامل مؤثر بر قیمت لوله داربست سنگین و سایر ویژگی‌های آن پرداخته‌ایم. با ما همراه باشید.

ویژگی های لوله داربست سنگین

لوله داربست سنگین نوعی محصول صنعتی است که آن را با استفاده از مواد اولیه‌ای همچون ورق سیاه، استیل و گالوانیزه با پروسه نورد گرم تولید می‌کنند. کارخانه‌های فولاد برای ساخت این لوله چندین ضخامت مختلف را در نظر می‌گیرند که بیشترین سهم را لوله‌هایی با ضخامت ۲ و ۲.۵ میلی‌متر دارند. همچنین از مهم‌ترین ویژگی‌های این محصول می‌توان به وزن بالای آن اشاره کرد. البته همین سنگین بودن، زمینه استفاده گسترده از آن، در صنعت ساختمان‌سازی را فراهم کرده است.

کاربردهای لوله داربست سنگین

لوله داربست سنگین و بست داربست نظیر ایران بست در پروژه‌های صنعتی و ساختمانی که کارگران زیادی در محوطه آن کار می‌کنند، مورد استفاده قرار می‌گیرد. در واقع، تعداد بالای نیروهای کاری پروژه و ارتفاع قابل ‌توجه ساختمان، زمینه‌ساز نصب مدل سنگین لوله داربست در سازه می‌شود. بنابراین لوله‌های داربستی با وزن بالا در پروژه‌های مهم و بزرگ کاربرد دارند.
در یک مقایسه کلی نیز می‌توان گفت که ایمنی ایجادشده در بنا توسط لوله‌های سنگین از مدل سبک آن بهتر است. بنابراین لوله‌های داربستی سبک در پروژه‌های کوچک با ارتفاع کم به کار گرفته می‌شوند و بالعکس برای کارهای متوسط و بزرگ این لوله‌های سنگین هستند که در سازه داربستی نصب می‌شوند.

 

 

تولید لوله داربست سبک و سنگین در ایران

تولیدکنندگان کشور ما در زمینه تولید انواع پروفیل دارای تجربه و تبحر هستند؛ به همین خاطر تبدیل به یکی از صادرکنندگان بزرگ محصولات ساختمانی در جهان شده‌اند. در رابطه با انواع لوله داربست سبک و سنگین نیز وجود تجربه و مهارت آن‌ها کاملاً مشهود است. این محصولات در سطح کیفی بالایی تولید می‌شوند و از ضریب اطمینان بالایی نیز برخوردار هستند.
همان‌طور که اشاره شد، در خط تولید لوله داربستی از مواد پایه‌ای همچون ورق سیاه استفاده می‌شود. این ورق در داخل غلتک‌های مخصوص قرار می‌گیرد تا لبه‌های آن به یکدیگر نزدیک شوند. سپس لبه‌های نزدیک شده را با جوشکاری به هم وصل می‌کنند. در آخر نیز چندین آزمایش به ‌منظور تأیید کیفیت و مقاومت محصول بر روی آن صورت می‌گیرد. نتیجه نهایی لوله‌های داربستی باکیفیتی هستند که می‌توان با کمک آن‌ها، ساختمان‌ها و برج‌های زیبایی را در محیطی امن ایجاد کرد.

 

 

 

عوامل مؤثر بر قیمت لوله داربست سنگین

قیمت لوله داربست سنگین یکی از نکاتی است که مشتریان هنگام خرید، توجه زیادی به آن دارند. قیمت این محصول به عوامل مختلفی بستگی دارد که در قسمت زیر به آن‌ها اشاره کرده‌ایم:

• رنگ لوله داربستی

بسیاری از تولیدکنندگان، لوله‌های داربستی سنگین را به ‌منظور افزایش مقاومت و عمر مفید آن‌ها رنگ می‌کنند. به ‌طور کلی، رنگ‌آمیزی لوله‌ها یا هر تغییری که بر روی آن‌ها جهت افزایش استحکام و ماندگاری‌شان صورت بگیرد، باعث افزایش بهای محصولات می‌شود.

• جنس لوله داربستی

جنس لوله داربستی سنگین یکی از عوامل مؤثر بر قیمت این محصول است. این لوله‌ها را می‌توان با مواد اولیه ارزان‌قیمتی همچون ورق سیاه تولید کرد. از آنجایی‌که قیمت ورق سیاه مناسب است، محصولات حاصل از آن نیز با قیمت خوبی به فروش می‌رسند. این در حالی است که قیمت لوله داربستی تولیدشده با استیل، گران‌تر تمام خواهد شد که دلیل آن نیز کیفیت و استحکام بهتر این مدل است.

• ضخامت و اندازه محصول

قیمت هر شاخه لوله داربستی را بر پایه وزن آن محاسبه می‌کنند. وزن نهایی نیز بر اساس ضخامت و اندازه محصول تعیین می‌شود. در این راستا، محصولات دارای ضخامت و اندازه بیشتر، با نرخ گران‌تری عرضه می‌شوند. به ‌این ‌ترتیب، مشخصات فنی لوله‌های فولادی اثر زیادی بر قیمت آن‌ها می‌گذارند.

• بدون درز یا درزدار بودن لوله

لوله‌های داربستی در دو مدل درزدار و بدون درز طراحی و تولید می‌شوند. لوله داربستی بدون درز به دلیل تولید با مواد اولیه بیشتر، از کیفیت بهتری برخوردار است؛ بنابراین قیمت بیشتری هم دارد. در صورتی ‌که لوله داربستی درزدار از استحکام متوسطی برخوردار است و با قیمت ارزان‌تری هم به فروش می‌رسد.

• برند تولیدکننده لوله داربست

برندهای زیادی در کشور جهت تولید پروفیل‌های ساختمانی مانند لوله داربست سنگین راه‌اندازی شده‌اند. هر یک از این مراکز بنا بر نحوه تولید و متوسط حقوق کارگرانشان یا استراتژی‌های تدوین‌شده، یک قیمت را برای آن‌ها در نظر گرفته‌اند. به همین دلیل، شاهد فروش لوله‌های داربست سنگین شرکت‌های مختلف با قیمت‌های متفاوت هستیم.

• تورم حاکم بر بازار کشور

وقتی‌که تورم در کشور شروع می‌شود، تمام بازارهای داخلی را تحت تأثیر خود قرار می‌دهد. بنابراین در این مواقع تمام محصولات با افزایش بی‌رویه قیمت‌ها مواجه می‌شوند. به ‌این‌ ترتیب، پیامدهای تورم را می‌توان یکی از مهم‌ترین عوامل در جهش ناگهانی قیمت سازه‌های داربستی دانست.

 

 

 

خرید لوله داربست با کیفیت تضمینی

برای ساختمان‌سازی مطلوب نیاز به استفاده از پروفیل‌ها و مصالح ساختمانی باکیفیت است. لوله داربست نیز به‌عنوان یکی از همین مصالح بایستی از استانداردهای تعریف‌شده این حوزه برخوردار باشد تا بتواند بهره‌وری لازم را در سازه ایجاد کند.
به عقیده کارشناسان، استفاده از لوله داربست درجه‌یک، تأثیر بسزایی بر کیفیت کلی پروژه می‌گذارد. بدیهی ا‌ست فضای ساختمان بایستی امن باشد تا کارگران، کار ساخت آن را با تمرکز کامل به اتمام برسانند و بتوانند نواحی دوردست بنا را هم به‌خوبی بسازند. بنابراین افراد فعال در این حوزه که از تجربه کافی برخوردار هستند، لوله داربستی باکیفیت را برای سازه‌ خود خریداری می‌کنند.

سخن پایانی

لوله داربست سنگین بر اساس فاکتورهایی نظیر جنس، وزن، رنگ و در کل، مشخصات فنی و ظاهری قیمت‌گذاری می‌شود. ضمن اینکه، عوامل خارجی هم بر قیمت تمام‌شده این محصول تأثیر می‌گذارند که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به سیاست خارجی کشور و بروز تورم به دلیل درگیری‌های بین‌المللی اشاره کرد. البته اگر بازار به‌خوبی هدایت گردد، چشم‌انداز مناسبی برای آن پیش‌بینی می‌شود. در رابطه با استعلام قیمت روز لوله‌های سنگین نیز می‌توان به چندین مرکز همچون داربست بازار اشاره کرد. محصولات ساختمانی باکیفیتی توسط این مجموعه عرضه می‌شوند که همگی از استانداردهای لازم برخوردار هستند.