مزایای استفاده از لوله داربست سنگین در ساختمان

در پروژه‌های ساختمانی، امکان انجام برخی از فعالیت‌ها بدون استفاده از لوله داربست نیست. این لوله‌ها در انواع، ابعاد و کیفیت‌های مختلف تولید می‌شوند که هرکدام ویژگی‌های خاصی دارند و در پروژه‌های مخصوص به خود استفاده می‌شوند. یک دسته‌بندی کلی، لوله‌های داربست را به دو نوع سبک و سنگین تقسیم می‌کند. لوله‌های سبک معمولا در پروژه‌های کوچک و مقاطع سنگین به ‌طور معمول در پروژه‌های بزرگ‌تر مورد استفاده قرار می‌گیرند. در این مقاله، توضیح خواهیم داد که دقیقا چه نوع مقاطعی را داربست سنگین می‌نامند. به‌ علاوه، مزایای استفاده از لوله داربست سنگین را به‌تفصیل مورد بررسی قرار می‌دهیم. پس در ادامه مقاله با ما همراه باشید.

لوله داربست سنگین چیست و چه تفاوتی با مقاطع سبک دارد؟

در برخی پروژه‌های ساختمانی، فشار وارده بر داربست، بسیار زیاد است؛ این فشار بالا معمولا در پروژه‌های سنگین و بزرگ و در اغلب موارد به دلیل حضور تعداد زیادی کارگر روی داربست اتفاق می‌افتد. داربست مورد استفاده در چنین شرایطی، باید از مقاومت بالایی برخوردار باشد تا ضمن پیشبرد پروژه، ایمنی کارگران نیز تضمین شود. تولیدکنندگان داربست‌های سنگین معمولا از ورق سیاه و فرایند نورد گرم برای ساخت این نوع مقاطع استفاده می‌کنند.

لوله‌های داربست سنگین در وزن‌ها و ابعاد مختلفی تولید می‌شوند؛ اما به ‌طور معمول ضخامتی بالاتر از 1.5 میلی‌متر دارند. ضخامت این لوله‌ها اغلب برابر 2، 2.5، 4 و 6 میلی‌متر است؛ اما دو نوع 2 و 2.5 میلی‌متری نسبت به دو مدل دیگر طرفداران بیشتری دارند. دو مدل 4 و 6 میلی‌متری نیز در پروژه‌های خاص و سنگین ساختمانی و بیشتر در کلان‌شهرها مورد استفاده قرار می‌گیرند. طبیعی است هر چه ضخامت لوله بیشتر باشد، استحکام آن نیز بیشتر خواهد بود. وزن 4 مدل ذکرشده به ترتیب تقریبا برابر با 14، 16، 17 و 21 کیلوگرم است.

تفاوت لوله‌های سبک و سنگین به نحوه ساخت و وزن آن‌ها مربوط می‌شود. در لوله‌های سبک، ضخامت مقاطع معمولا کمتر از 1.5 میلی‌متر است و طبیعتا وزن آن‌ها نیز کمتر از مدل‌های سنگین خواهد بود. در ساخت این دو نوع مقطع، خط تولید به کار گرفته‌شده متفاوت است تا ضخامت مورد نظر در مقاطع به وجود بیاید. نتیجه اختلاف وزن و ضخامت، تفاوت در میزان مقاومت این دو نوع مقطع است. همان‌طور که قبلا ذکر شد، لوله‌های سنگین مناسب پروژه‌های بزرگ‌تر هستند.

لوله‌های داربست سنگین چه مزایایی دارند؟

همان‌گونه که در بخش قبل توضیح داده شد، از لوله‌های داربست سنگین در پروژه‌های ساختمانی بزرگ استفاده می‌شود؛ اما این مقاطع چه مزایایی دارند که پیمانکاران آن‌ها را به نوع سبک ترجیح می‌دهند؟ از جمله این مزایا می‌توان به ‌سختی سطح مطلوب، استحکام بالا، کمک به پیشرفت پروژه و قیمت مناسب اشاره کرد. در ادامه، هر یک از این موارد را به‌ طور جداگانه مورد بررسی قرار می‌دهیم.

سختی سطح مطلوب

تجهیزات مورد استفاده در پروژه‌های ساختمانی همواره در معرض آسیب قرار دارند. برخورد مصالح ساختمانی یا تاثیر شرایط جوی از جمله این آسیب‌ها هستند. به‌ علاوه، استفاده مداوم از تجهیزات ساختمانی با گذشت زمان، کیفیت تجهیزات را کاهش می‌دهد. طبیعتا این موارد، درباره مقاطع داربستی نیز صادق است. لوله‌های داربست سنگین با ضخامت بالا و سطح سخت خود در مقابل آسیب‌های احتمالی بسیار مقاوم هستند. نوع کاربرد این نوع داربست‌ها که بیشتر در پروژه‌های سنگین مورد استفاده قرار می‌گیرند، اهمیت این موضوع را دوچندان می‌کند.

مقاومت بالا در تحمل فشارهای وارده بر داربست

قبلا توضیح داده شد که در پروژه‌های بزرگ، فشار وارده بر مقاطع داربستی بالا است. ضخامت لوله‌ها و اتصالات بین آن‌ها باید توان مقابله با این فشار را داشته باشد. در تولید لوله‌های داربست سنگین، این موضوع مورد توجه است. به‌ علاوه اینکه، به ‌منظور تولید این نوع لوله‌ها استانداردهایی تعریف شده است که کارخانه‌های تولیدکننده ملزم به رعایت آن‌ها هستند.

کمک به ساخت سریع و باکیفیت سازه

استفاده از لوله‌های داربست سبک در پروژه‌های بزرگ اصلا قابل‌ تصور نیست. این موضوع نه‌تنها به لحاظ ایمنی کار، صحیح نیست، بلکه می‌تواند در پیشرفت پروژه نیز اختلال ایجاد کند. مقاطع سنگین داربستی با ویژگی‌هایی که دارند به پیشرفت سریع و مطلوب پروژه کمک می‌کنند.

قیمت مناسب

لوله‌های سنگین معمولا از مقاطع سبک گران‌تر هستند که این موضوع امری طبیعی است؛ اما با توجه به استحکام و ایمنی بالایی که لوله‌های سنگین فراهم می‌کنند، قیمت این مقاطع، مقرون‌به‌صرفه به نظر می‌رسد. به‌ علاوه، همان‌گونه که بیان شد، این لوله‌ها به پیشبرد مطلوب پروژه کمک می‌کنند و می‌توانند بدین طریق از هزینه‌های اضافی پروژه بکاهند.

سخن پایانی

هر نوع لوله داربستی، مناسب پروژه خاصی است. همان‌گونه که بیان شد، لوله‌های سنگین، خود به انواع مختلفی تقسیم می‌شوند و هر یک قابلیت استفاده در پروژه ویژه‌ای را دارند. از همین رو، قبل از خرید این نوع مقاطع باید تحقیقات لازم را انجام دهید تا لوله داربست متناسب با پروژه خود را به ‌درستی انتخاب نمایید. اگر قصد خرید مقاطع داربستی، بست داربست و … را دارید، می‌توانید علاوه بر مشاوره با کارشناسان باتجربه داربست بازار، مقاطع مورد نظر خود را با قیمتی مناسب و در کیفیتی بالا از این شرکت خریداری کنید. در این مقاله سعی شد اطلاعاتی در مورد لوله‌های داربست سنگین و مزایای آن‌ها در اختیار شما گذاشته شود. امیدواریم مطالب این مقاله برای شما مفید واقع شده باشند.