لوله داربست سنگین

مزایای استفاده از لوله داربست سنگین

برای ساخت سازه‌های بلند، نیاز به داربست است. بدون داربست نمی‌توان کارهای ساختمانی نظیر نماکاری را انجام داد. بنابراین، استفاده از داربست یکی از اصول مهم ساختمان‌سازی است که حتماً آن را در کنار بناهای در حال تعمیر یا ساخت مشاهده کرده‌اید. از نظر وزن نیز این محصول در دو مدل سبک و سنگین ساخته می‌شود که در مقالات قبل به بررسی مزایای لوله داربست دست دوم پرداختیم، در این مقاله، قصد بررسی مزایای استفاده از لوله داربست سنگین و سایر مشخصات آن را داریم. با ما همراه باشید.

لوله داربست سنگین چیست؟

لوله داربست سنگین مناسب ساختمان‌هایی است که تعداد زیادی نیرو، در حال کار بر روی آن‌‌ها‌ هستند. در واقع، ویژگی بارز این لوله‌های داربستی، مقاومت بالای آن‌ها است؛ به همین خاطر می‌توانند وزن‌های سنگین را به‌خوبی تحمل کنند. به‌ طور کلی، با استفاده از این محصول می‌توان از مخاطرات احتمالی در ساختمان‌سازی تا حد زیادی پیشگیری کرد.

کارخانه‌های فولاد نیز برای تولید این محصول از ورق سیاه استفاده می‌کنند و معمولاً ضخامت آن را بالاتر از 1.5 میلی‌متر در نظر می‌گیرند. علاوه بر این، لوله داربستی سنگین در چندین وزن و اندازه مختلف تولید و عرضه می‌شود که هنگام خرید بایستی به مشخصات فنی آن توجه داشت.

مشخصات فنی لوله داربستی سنگین

مدل سنگین لوله داربستی توسط ورق سیاه با فرآیند نورد گرم تولید می‌شود. برای تولید این مدل می‌توان ضخامت‌های متنوعی را ازجمله 2، 2.5، 4 و ۶ میلی‌متر در نظر گرفت. ضمن اینکه، ضخامت‌های ۲ و ۲.۵ میلی‌متر طرفداران بیشتری نسبت به مابقی اندازه‌ها دارند؛ به همین خاطر فروش آن‌ها بهتر است. وزن این مدل نیز در یکی از رده‌های 14، 16، ۱۷ و ۲۱ کیلوگرمی قرار دارد. بدیهی‌ است هرچقدر ضخامت و وزن لوله بیشتر باشد، به همان اندازه استحکام آن نیز بهتر خواهد بود.

 

 

روش تولید لوله داربست سبک و سنگین

تولید لوله داربست اعم از سبک و سنگین، بایستی به‌ صورت اصولی انجام شود؛ چراکه این محصول به طور مستقیم با جان انسان‌ها در ارتباط است. به ‌طور‌ کلی، ورق سیاه اصلی‌ترین ماده اولیه لوله داربست است که با رد شدن از غلتک‌های پشت سر هم به‌مرور خمیده می‌شود. عملیات خم‌کاری ورق سیاه تا حدی ادامه می‌یابد که لبه‌های آن به یکدیگر وصل شوند.

بعد از اینکه دو لبه به هم نزدیک شدند، عملیات جوشکاری آغاز می‌شود تا لبه‌ها کاملا به یکدیگر متصل شوند. مرحله آخر نیز مربوط به آزمایش فشار است. در این مرحله، میزان استحکام محصول مورد آزمایش قرار می‌گیرد تا درنهایت، مقاومت آن به حد مورد نظر برسد. ضمن اینکه، اگر ضخامت محصول در محدوده بالایی باشد، وزن آن نیز افزایش می‌یابد و محصول در دسته لوله‌های سنگین‌وزن داربست قرار می‌گیرد.

فرق داربست سبک و سنگین چیست؟

فرق لوله داربست سبک با سنگین مربوط به نحوه ساخت و وزن آن‌ها است. در واقع، وزن این محصولات برحسب ضخامت آن‌ها تعیین می‌شود؛ بنابراین لوله‌های سبک از ضخامت کمتر و مدل سنگین از ضخامت بیشتری برخوردار است. این موضوع باعث شده از مدل‌های سبک در پروژه‌های کوچک و از لوله‌های سنگین در پروژه‌های مهم‌تر و بزرگ‌تر استفاده شود. بنابراین، توجه به وزن محصول، یکی از موارد مهم در زمان خرید آن است.

مزایای استفاده از لوله داربست سنگین

لوله داربست سنگین یکی از لوله‌های فولادی سیاه‌رنگ موجود در بازار است که استفاده از آن، مزایای زیادی دارد. در قسمت زیر به محاسن این محصول اشاره کرده‌ایم:

  • سختی سطح
  • توان بالا در تحمل وزن‌ سنگین
  • کمک به ساخت سازه در کیفیت بالا
  • قیمت مقرون‌به‌صرفه با توجه به مقاومت بی‌نظیر

نکات مهم در زمان خرید لوله داربست سنگین

لوله داربست سنگین یکی از مصالح مهم در ساخت‌وساز است که قبل از خرید آن، بایستی شناخت حداقلی نسبت به این محصول داشت. در واقع، کیفیت این مصالح می‌تواند بر سرعت تکمیل بنا تأثیر بگذارد؛ بنابراین داشتن کیفیت در لوله‌های سنگین اهمیت زیادی دارد که در زمان خرید بایستی مدنظر خریداران قرار بگیرد. توجه به ضخامت لوله نیز حائز اهمیت است. از آنجایی‌که بیشتر پروژه‌های عمرانی از ارتفاع بالایی برخوردار هستند، لوله‌های کار نیز بایستی توانایی تحمل بارهای سنگین در ارتفاع بالا را داشته باشند.

بنابراین برای پروژه‌های معمولی و بزرگ بهتر است از لوله‌های سنگین با ضخامت بالا استفاده شود. از نظر قیمت نیز نباید در مواردی نظیر سیمان، اسکلت ساختمان و امنیت سازه صرفه‌جویی کرد؛ چراکه هر گونه سهل‌انگاری دراین‌باره با هزینه‌های جبران‌ناپذیری همراه خواهد بود. بنابراین، اگر قصد صرفه‌جویی در هزینه‌های پروژه را دارید، بهتر است آن را در مواردی نظیر دستگیره، کاشی و… لحاظ کنید.

قیمت هر شاخه لوله داربستی در ایران

قیمت هر شاخه لوله داربستی، به نوع آن بستگی دارد. به ‌طور کلی، قیمت لوله‌های سنگین از سبک بیشتر است که دلیل آن را می‌توان محاسبه قیمت بر واحد وزن دانست. به عبارتی، وزن بالای مدل‌های سنگین، باعث افزایش قیمت آن‌ها می‌شود. با این ‌وجود، عملکرد عالی لوله داربست سنگین، باعث انتخاب آن توسط بسیاری از مهندسان و پیمانکاران باتجربه شده است.

همچنین قیمت این محصول مانند سایر محصولات فولادی متغیر است. از عوامل مؤثر بر نوسان قیمت آن نیز می‌توان به افزایش بهای مواد اولیه، نرخ ارز، تورم حاکم بر کشور و… اشاره کرد. هر یک از این موارد، تأثیر زیادی بر قیمت لوله داربست سبک و سنگین می‌گذارند؛ اما در کل، سازه‌های داربست ایرانی با وجود کیفیت عالی از قیمت بهتری نسبت به نمونه مشابه خارجی خود برخوردار هستند.

سخن پایانی

استفاده از لوله داربست سنگین، تضمین‌کننده امنیت سازه و افراد حاضر در حوالی آن است. در واقع، ایجاد حاشیه امن در بنا اهمیت زیادی دارد که برای تحقق آن بایستی از مصالح قابل‌اطمینانی همچون داربست سنگین استفاده کرد. از آنجایی هم که این داربست از وزن و ضخامت مناسبی برخوردار است، بهتر از مدل سبک آن می‌تواند وزن‌های بالا را تحمل کند. بنابراین، اگر ساختمان دارای ارتفاع زیادی است، قطعاً استفاده از داربست سنگین گزینه ایده‌آلی به حساب می‌آید. این محصول توسط مجموعه ما با تضمین کیفیت و سلامت عرضه می‌شود. شرکت داربست بازار به‌عنوان یکی از عرضه‌کنندگان محصولات لوله داربست، بست داربست، ایران بست، اتصالات داربست و … در حال تأمین بهترین مصالح مورد نیاز مشتریان محترم سراسر کشور است.