انواع بست داربست

معرفی انواع بست داربست

معرفی انواع بست داربست

یکی از مهم‌ترین ابزارآلاتی که در ساختمان‌سازی، سوله‌سازی و صنایع مختلف کاربرد بسیار زیادی دارد، داربست است. این ابزار، معمولا برای دسترسی به ارتفاعات بیشتر از دو متر، مورد استفاده قرار می‌گیرد. برای اتصال لوله‌های داربست به یکدیگر و در نهایت ساخت سازه مورد نیاز، باید از بست داربست استفاده کرد. بست داربست کمک می‌کند که لوله‌ها به مستحکم‌ترین حالت ممکن به یکدیگر متصل شوند تا بتوان بدون کمترین خطر از سازه استفاده کرد. این بست‌ها انواع مختلفی دارند در ادامه با انواع بست داربست بیشتر آشنا می‌شویم.

بست داربست چیست؟

به دلیل اینکه کار در ارتفاع، بسیار خطرناک است، باید اصول ایمنی در کار به‌خوبی رعایت شوند؛ در همین راستا از داربست‌های فلزی استفاده می‌شود. برای اتصال لوله‌های داربست به یکدیگر، بست‌های فلزی را به کار می‌گیرند که اصلی‌ترین وظیفه آن‌ها، استحکام‌بخشی و شکل دادن به لوله‌ها است. این بست‌ها معمولا بر اساس محل بسته شدن و نحوه استفاده، به چند دسته تقسیم می‌شوند که در ادامه به توضیح آن‌ها خواهیم پرداخت.

 

انواع بست داربست

برای اینکه بتوان از بست‌های داربست در قسمت‌های مختلف لوله‌ها استفاده کرد و اتصالات محکمی نظیر انکر بولت ساخت، انواع مختلفی برای آن‌ها در نظر گرفته شده است. به خاطر داشته باشید که این بست‌ها هرکدام کاربرد مخصوصی دارند و اصلا نباید آن‌ها را به جای یکدیگر به کار برد؛ چراکه این کار می‌تواند تبعات بسیار سنگین و خطرناکی را به دنبال داشته باشد.

  1. بست دو پیچ

این نوع بست برای اتصال تقاطعی لوله‌ها به کار می‌رود. برای اتصال این بست به لوله، فقط دو پیچ مورد نیاز است و به راحتی می‌توان اتصال مورد نظر را برقرار کرد. سرعت نصب این بست نسبت به سایر بست‌های داربست، بالاتر است و می‌توان در زمان کمتری این کار را انجام داد. بست دو پیچ از داکتیل نشکن ساخته شده و وزن آن حدود 1.4 کیلوگرم است.

  1. بست چهار پیچ

یکی دیگر از بست‌های پرکاربرد برای اتصالات داربست، بست چهار پیچ است. کاربرد این بست نیز دقیقا مانند بست دو پیچ است و برای اتصالات تقاطعی و 90 درجه مورد استفاده قرار می‌گیرد. برای به کار بردن این مدل بست به دو برگه، چهار عدد واشر و چهار عدد پیچ و مهره نیاز است. جنس این بست اغلب از چدن نشکن و یا داکتیل بوده و وزن آن بین 1.3 تا 1.65 کیلوگرم است.

  1. بست تک پیچ

در برخی موارد ممکن است سازه داربست تحت فشار زیادی نباشد و یا اینکه از آن برای قرار دادن پوشش‌های مختلف مثل گلخانه، نمایشگاه و … استفاده شود که در این صورت بست تک پیچ برای وصل کردن آن‌ها به یکدیگر، مناسب است. این نوع از بست، دامنه کاربرد محدودتری دارد؛ چراکه قبل از استفاده باید مطمئن شد که قرار نیست فشار زیادی به آن وارد شود. بست تک پیچ در سایز کوچک تولید می‌شود که برای اتصال لوله‌هایی با همان اندازه، مورد استفاده قرار می‌گیرد.

  1. بست گردان

در مواقعی که نیاز باشد دو لوله متقاطع روی یکدیگر قرار گرفته و درحرکت باشند، از بست گردان استفاده می‌شود. این مدل بست مانند دو پیچ و چهار پیچ هیچ محدودیتی در زاویه قرارگیری لوله‌ها ندارد و به همین دلیل به آن بست 360 درجه هم می‌گویند. بست گردان دارای انواع مختلف دو پیچ، چهار پیچ، شش پیچ و هشت پیچ است که بسته به کاربرد مورد نظر، باید از بین آن‌ها انتخاب نمود. این بست اغلب از جنس چدن نشکن بوده و وزن آن حدود 1.75 کیلوگرم است. از بست گردان بیشتر در صنایع پتروشیمی و پالایشگاه‌ها استفاده می‌کنند.

  1. بست تخته گیر

از این مدل بست برای متصل کردن تخته به داربست استفاده می‌شود. با وجود این محصول، ایمنی بیشتری برای تخته و شخصی که روی آن راه می‌رود، ایجاد خواهد شد.

  1. بست رابط

طول لوله‌های داربست، محدود بوده و در برخی از موارد لازم است که آن‌ها در امتداد هم قرار بگیرند. در چنین مواردی برای اتصال لوله‌ها، از بست‌های رابط یا همان لوله‌ای استفاده می‌شود. سایز این نوع بست لوله داربست، حدود 17 سانتی‌متر است و موارد استفاده بسیار زیادی مانند ساختمان‌سازی، گلخانه‌ها، غرفه‌های نمایشگاهی و … دارد.

سخن پایانی

یکی از پرکاربردترین لوازم و تجهیزات در ساخت سازه‌های مختلف و انواع صنایع، داربست است. برای اتصال لوله‌های داربست، از انواع بست‌ها استفاده می‌شود که به هیچ عنوان مجاز نیستید آن‌ها را به جای یکدیگر به کار ببرید. بست داربست در استحکام سازه بسیار اهمیت دارد؛ به همین خاطر باید جنس محکمی داشته و هیچ‌گونه ترک یا خوردگی روی سطح آن وجود نداشته باشد.