انواع بست داربست

مقایسه انواع بست داربست از لحاظ کاربرد

داربست از جمله تجهیزات ضروری برای هر پروژه ساختمانی و عمرانی است که امکان کار کردن ایمن کارگران در ارتفاع را ایجاد می‌کند. تجهیزات داربستی موقتی هستند و برای نصب آن‌ها از بست‌ها استفاده می‌شود. نوع بست داربستی ایران بست و لوله‌های داربستی به‌ کار رفته در این سازه باید متناسب با یکدیگر باشند. به‌ این ‌ترتیب، استحکام و ایمنی داربست به ‌خوبی تأمین و تضمین می‌شود. انواع مختلفی از بست‌های داربست وجود دارند که هر یک از آن‌ها در موقعیت‌ها و شرایط خاصی استفاده می‌شوند. در ادامه با ما همراه باشید تا بتوانید به مقایسه انواع بست داربست از لحاظ کاربرد و با طیف گسترده‌ای از بست‌های پرکاربرد در ساختمان‌سازی، سدسازی و… آشنا شوید.

انواع بست داربست را بشناسید

انواع بست را از جنبه‌های مختلفی دسته‌بندی می‌کنند. برای مثال، بست‌ها با توجه به جنس آن‌ها به دو نوع بست داربست فورج و بست ریخته‌گری تقسیم می‌شوند. با این‌ حال، رایج‌ترین دسته‌بندی این اتصال‌دهنده‌ها، بر اساس کاربرد و نحوه اتصال انجام می‌شود. بر همین اساس، مقایسه انواع بست داربست شامل موارد زیر هستند:

  1. بست تک‌پیچ

برای نصب و محکم کردن این نوع بست، تنها از یک پیچ استفاده می‌شود. به همین دلیل نمی‌توان مقاومت و استحکام چندانی از آن انتظار داشت. این نوع بست با استفاده از ورق 4 میلی‌متری فولادی ساخته می‌شود و با استفاده از مهره 1.2 و واشر 12 و پرچ نصب می‌گردد. بست‌های تک‌پیچ معمولاً در داربست‌هایی کاربرد دارند که در آن‌ها نیازی به تحمل فشار زیاد نباشد. دامنه کاربرد این نوع اتصال‌دهنده در مقایسه با بست‌های دیگر کمتر است. برای مثال، ایجاد پوشش برای گلخانه‌ها، تکیه‌ها، نمایشگاه‌ها و… اغلب با استفاده از بست تک‌پیچ انجام می‌شود.

 

 

  1. بست دو پیچ

از جمله پرکاربردترین و رایج‌ترین بست‌ها در اجرای داربست می‌توان به انواع دوپیچ اشاره کرد که با سرعت بسیار بالایی نصب می‌شوند. زیرا برای ایجاد یک اتصال محکم و برپا کردن یک داربست ایمن، تنها به دو پیچ نیاز دارند. وزن آن‌ها 1400 گرم است و با استفاده از داکتیل نشکن ساخته می‌شوند.

 

 

  1. بست چهار پیچ

در بخش‌هایی از داربست‌ها لازم است که لوله‌ها را در یک تقاطع و با زاویه 90 درجه به یکدیگر متصل کرد. بهترین گزینه برای ایجاد یک اتصال محکم و ایمن، بست چهار پیچ است که از چدن نشکن ساخته می‌شود و اتصال پایداری ایجاد می‌کند. برای بستن این اتصال‌دهنده به 2 برگه، 4 مهره، 4 واشر و 4 پیچ نیاز است.

 

 

 

  1. بست گردان

بست گردان را در صنعت ساختمان‌سازی با عنوان بست 360 درجه نیز می‌شناسند؛ زیرا برخلاف بست‌های دو پیچ و چهار پیچ، نیازی به وجود لایه 90 درجه میان لوله‌های داربستی ندارند. این لوله‌های متقاطع در عین‌ حال که با استفاده از بست گردان به یکدیگر متصل شده‌اند، می‌توانند روی هم حرکت داشته باشند. بیشترین کاربرد بست‌های گردان در صنایع پالایشگاهی و پتروشیمی دیده می‌شود.

 

 

 

  1. بست مغزی

این نوع بست در محل تقاطع دو لوله و درون آن‌ها قرار می‌گیرد و استحکام محل اتصال در برابر فشار و ضربه را افزایش می‌دهد. مغزی‌ها، فشار واردشده بر یک نقطه را دریافت می‌نمایند و در لوله پخش می‌کنند. به ‌این ‌ترتیب، پیچش و خمش در داربست اتفاق نمی‌افتد.

 

 

 

  1. بست داربست قائم

بست داربست قائم برای تحمل بارها و فشارهای بالا ساخته نشده است. این نوع اتصال‌دهنده معمولاً در سازه‌های گلخانه‌ای و ایجاد نمایشگاه مسقف در فضای باز کاربرد دارد. بست داربست قائم حدوداً 800 گرم است و برای اتصال آن از واشرهای 5.2 میل، پیچ چشمی و پرچ ورق ST37 استفاده می‌شود.

 

 

 

  1. رابط لوله‌ای

رابط لوله‌ای یا اتصال لوله‌ای به انواعی از بست‌ها اطلاق می‌شود که برای ایجاد اتصال میان دو لوله در امتداد یکدیگر به کار می‌روند. این نوع بست کاربرد زیادی در انواع داربست دارد و با پیچ و مهره 1.2 و واشر 12 بسته می‌شود. رابط لوله معمولاً به‌ عنوان اتصال‌دهنده لوله‌های شش و در کاربردهایی مانند داربست ساختمانی، گلخانه، غرفه و نمایشگاه‌های داربستی و… مورد استفاده قرار می‌گیرد.

  1. بست آهن گیر

بست آهن گیر یا بست H به دسته‌ای از بست‌های داربست گفته می‌شود که امکان اتصال لوله‌ها به تیرآهن را ایجاد می‌کنند. آن‌ها از جنس داکتیل نشکن ساخته می‌شوند و گزینه‌های پرکاربردی برای پروژه‌های صنعتی مانند نصب دکل‌های حفاری و استفاده در صنایع پتروشیمی و پالایشگاه‌ها هستند.

  1. بست تخته گیر

بست تخته گیر برای افزایش ایمنی و ضریب اطمینان داربست طراحی و ساخته شده است. این نوع بست می‌تواند تخته را به داربست محکم کند و مانع از سقوط در زمان استفاده اپراتور شود. بنابراین، نقش پررنگی در کاهش خسارت‌های جانی و مالی پروژه دارد.

       بست کفی

از بست کفی می‌توان به ‌عنوان پایه لوله‌های داربستی بر روی سطوح صیقلی استفاده کرد. بست کفی بر روی سطوحی مانند سرامیک قرار می‌گیرد و مانع از تزلزل لوله داربستی دست دوم و نو می‌شود.

 

 

 

سخن پایانی

بست‌های داربست از لحاظ جنس، اندازه، وزن، مقاومت و نحوه اتصال با یکدیگر متفاوت هستند. از این ‌رو، کاربرد یکسانی هم ندارند. بست‌هایی مانند بست دو پیچ و چهار پیچ بیشتر در صنایع سدسازی، عمرانی و ساختمانی مورد استفاده قرار می‌گیرند. این اتصال‌دهنده‌ها با توجه به ویژگی‌های ساختاری، میزان استحکام و تقاضای بازار، قیمت‌های متفاوتی دارند. بست‌های دو پیچ و چهار پیچ به همراه رابط لوله و بست گردان از جمله پرکاربردترین و گران‌ترین گزینه‌های موجود در بازار به شمار می‌آیند.